Monty Pythons John Cleese, 76, har inför sitt Uppsalabesök skapat rubriker genom att få bältros, skällas ut av ljudtekniker från scenen och såga sina hotellvistelser på Twitter. Men festivalgeneralen Johan Ståhl har inte hunnit uppdatera sig om sitt dragplåster än – han har helt enkelt för mycket just nu.
– Men det är klart att det kommer att underlätta för för festivalen i framtiden att vi har haft John Cleese här, säger han.
Under helgen står även Ann Westin, Al Pitcher och Barnkanalens ”Doktorn och Arkadia” på programmet. Och veckans avsnitt av P1:s frågesport Lantzkampen.
– Att Annika Lantz med sina 300 000 lyssnare väljer att sända live från festivalen är så klart väldigt stort, säger Johan Ståhl.
Jobbet som general handlar också om att lyfta fram hela programmet. Som Moritz Mueller, en tysk, tonårig Youtubesensation vars trick med mynt setts miljontals gånger på internet.
– Det är så man slår igenom i dag. Förut handlade det om att vara med i ”Sen kväll med Luuk”. Nu finns allt du behöver i den här, säger Johan Ståhl och håller upp sin mobiltelefon.
Två andra som han lyfter fram är Ola Aurell och Axel Adlercreutz. Den ena för hasn skruvade visor, den andre för blandningen av mimskådespel och performancekonst.
– Jag visste faktiskt inte att John Cleese kommer hit. Jag är mest intresserad av att se de lite mindre kända namnen som Johan är så peppad på, säger Ola Aurell, som samarbetat med medlemmar från klassiska band som Sator, KSMB och Perssons Pack på senaste skivan, ”Nordisk familjebok”.
Den sjungande ståuppkomikern Ola Aurell inspireras av trollerikonster, även om sånger som ”Man kan göra många saker med en katt” och ”Planer på att koka ägg” kanske inte har så mycket gemensamt med korttrick eller illusioner.
– Ett enkelt trick kan varieras på så många sätt. Det är fascinerande att se hur publikens reaktioner kan påverkas av så små förändringar, säger han.
Axel Adlercreutz har guldmedaljer från både SM och NM i magi. Under intervjun balanserar han ett klot stort som en volleyboll på huvudet. Men det ingår inte i hans scenshow.
– Jag tar bara fram det när jag ska fotograferas, säger han.
Hans framträdanden under festivalen handlar om att upptäcka en extra lem och att lära sig att leva med den. På scenen ligger bonusbenet på en stol.
– Det är lite Kafka. Jag hade ett tidigare nummer där jag hade fyra armar, säger Axel Adlercreutz, innan han försvinner tillbaka backstage med sitt klot.