M lovar billigare lösning på tågkaoset

Uppsalapendlare kan vada i löften om bättre tågtrafik. På mådagen ställde sig infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på perrongen för att övertyga resenärer om att Moderaterna erbjuder den bästa satsningen.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-09-01 19:26

Tågsträckan mellan Uppsala och Stockholm har blivit en het valfråga. För fem dagar sedan stod Socialdemokraternas Anders Ygeman vid resecentrum i Uppsala och lovade en miljard kronor till åtgärder längs Uppsalaspåret. På måndagen var det Moderaternas tur.

– Den miljard som Socialdemokraterna lovar har de inte utrymme för i sin budget. De menar att de ska finansiera satsningen med pengar från en kilometerskatt på lastbilar. Samtidigt säger de att det kommer att ta sex till åtta år att få skatten att fungera. Det är ungefär som att skjuta björnen efter att man har sålt skinnet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon menar att det istället finns mer kostnadseffektiva sätt att få tågtrafiken att fungera bättre på sträckan.

– Vi kan lova att det kommer att utföras trimningsåtgärder. Genom att prioritera vilka tåg som får företräde, utöka underhållet och avlasta banan från korsande trafik kan vi få trafiken att flyta bättre. Trimningsarbetet innebär en satsning på 300 miljoner kronor, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Hur ska det finansieras?

– Det är pengar som redan finns avsatta i vår budget. Den är en satsning som det redan har fattats beslut om i riksdagen, där även socialdemokraterna stödjer våra prioriteringar.

Förseningarna på sträckan Uppsala – Stockholm har varit otaliga de senaste åren. Vad har ni misslyckats med?

– Det är inte så enkelt. Snarare handlar det om att fler väljer att åka tåg. Det blir ett högre tryck på järnvägen, vilket innebär mer slitage och mindre utrymme på spåren. Den viktigaste åtgärden är citybanan, vilken ger en högre kapacitet in till Stockholm.

Så det har inte att göra med att underhållet har lagts ut på privata aktörer?

– Man har upphandlat underhåll sedan år 1999, så det är inte något nytt fenomen. Det finns en utredning från 2009 som visar att sedan upphandling blev möjligt har kostnaderna minskat med 25 procent, men inte på bekostnad av säkerhet och kvalitet.

Varför har det då inte fungerat på den här sträckan?

– Det handlar om flera kombinationer. Man har under en period haft för mycket akuta insatser där man löser problem i efterhand, det arbetet är nu på väg tillbaka till att man ska jobba mer förebyggande. Nu arbetar alla aktörer tillsammans, till exempel stationsförvaltare, tågoperatörer och trafikverket. Just i det här området behövs högre kapacitet, vilket det borde ha beslutats om för länge sedan, men som nu är på väg. Att få nya spår på plats tar väldigt lång tid.

Men enligt trafikverket krävs en utbyggnad till fyra spår om man ska kunna höja kapaciteten väsentligt. Infrastrukturministern ser en sådan utbyggnad som möjlig, men vill inte säga när det skulle kunna bli verklighet.

– Vi har utsett en förhandlare som ska jobba med dessa frågor. I samarbete med kommunerna kan vi få igång ett bostadsbyggande kopplat till järnvägen. Det är två saker som måste planeras tillsammans. Och vi har redan uppmanat kommuner att börja arbeta med en sådan planering, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Detta har hänt

17 augusti besökte Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven Uppsala. Han lovade då ökad punktlighet och mindre strul på tågsträckan mellan Uppsala och Stockholm.

27 augusti lovade trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) tio miljarder kronor mer än moderaterna till Sveriges järnvägar. Tio procent av dessa, en miljard kronor eller hundra miljoner kronor per år, utlovades till sträckan Uppsala – Stockholm.

Moderaterna satsar i sin budget 522 miljarder kronor på infratruktur fram till år 2025, varav 70 procent går till tågtrafiken. 86 miljarder kronor går till underhåll av järnvägar. Istället för Socialdemokraternas miljardsatsning på sträckan Uppsala – Stockholm menar nu Moderaterna att deras trimningsåtgärder som kostar cirka 300 miljoner kronor kan lösa problemen med förseningar och inställda tåg på sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!