Lyxanläggning ska locka fler i krisen

Den ekonomiska krisen har inneburit tuffare tider för den konjunkturkänsliga hotellbranschen. På Krusenbergs herrgård söder om Uppsala väljer man satsa på en helt ny bastu- och spaanläggning som ett sätt att locka fler besökare.

Birgitta Holmlund hoppas på anläggningen Sjöporten.

Birgitta Holmlund hoppas på anläggningen Sjöporten.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-07-09 08:00
Tankarna på projektet har funnits i många år, och påverkades inte nämnvärt av den oväntat snabba ekonomiska nedgången det senaste året.
- För mig är det lite av en dröm som går i uppfyllelse. Den här satsningen började redan 2001 och nu ville vi ha det klart oavsett hur läget såg ut, säger Birgitta Holmlund, hotellchef på Krusenbergs herrgård.
Ett stenkast från 1800-talsherrgården ligger den nybyggda anläggningen Sjöporten beläget precis vid strandkanten mot Mälaren. Anläggningen, som är utrustad med två vedeldade bastun, yacuzzi och behandlingsrum för massage och relax, är till stor del uppförd på den stenruin som tidigare legat på platsen. Verksamheten drivs tillsammans med Sigtunaföretaget Time Out och kommer att vara öppen för fullt från slutet av augusti, men redan nu i juli smygöppnar man med de första bokade gästerna.

Är då en satsning på en lite lyxigare framtoning något som kan löna sig i kristider?
- Vi ser det här som en del av "det goda livet", en kvalitetsstämpel som ska bidra till en helhetsupplevelse under en vistelse här. Det finns ett stort intresse för sådana här anläggningar och jag hoppas att detta ska förstärka vår verksamhet, säger Birgitta Holmlund.
Även på Krusenberg har man märkt av en minskad efterfrågan och besökstryck under våren, i likhet med utvecklingen i branschen i stort. Branschen är till stor del beroende av företags- och affärskunder, vilka blivit försiktigare och dragit ned på bokningarna när åtstramningar blivit nödvändiga.

I Uppsalaområdet har dock krisen slagit lite ojämnt. Medan antalet beläggningar på hotellen i Uppsala stad legat stabilt under perioden januari-maj, har de minskat med omkring sju procent under motsvarande period i länet. Även i riket i stort handlar det om en minskning med omkring sju procent fram till och med maj månad.
- Det är svårt att sia om varför statistiken skiljer sig åt, men det kan givetvis tyda på att företagen och näringslivssidan i innerstaden inte drabbats lika hårt än så länge. För sommarens del ser det dock rätt positivt ut överlag, säger Alexandra Rasch, branschekonom på organisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR), som också betonar att det är särskilt angeläget för just kurs- och konferensgårdarna att bredda sin verksamhet när den traditionella marknaden viker.
Birgitta Holmlund är inne på ett liknande spår.
- Visst är det tuffa tider nu, men jag tror att rätt väg ur detta är att satsa på att attrahera nya kunder, inte att spara sig ur krisen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om