Lyckat försök med slopad timplan
Avskaffa timplanen och sätt kunskapsmålen i centrum. Det föreslår den statliga delegation som i fem år lett försöket med timplanelös undervisning i 900 skolor. En av skolorna är Sävjaskolan i Uppsala.Vi gillar det här, säger Vida Mohammadi i 9F.
—Det är ett helt nytt arbetssätt. Varje individ lägger olika lång tid på varje ämne. Vi jobbar bara efter att nå kunskapsmålen och inte efter att ha ett visst antal timmar i varje ämne, säger biträdande rektor Ewa Hjelm.
Genom måldokument som bygger på läroplanen ska eleven veta exakt vad som krävs för att få godkänt, väl godkänt, eller mycket väl godkänt. Eleven har sedan ett stort ansvar för att planera sin undervisning utefter målen. Eleverna som UNT träffar är alla mycket positiva till det här systemet.
—Jag tycker att det är lättare att nå målen eftersom jag vet vad som krävs och kan planera bättre. Vi får också mer hjälp av lärarna i dag, säger Vida Mohammadi, 9F.
—Undervisningen är mer avslappnad och inte så strikt. Det handlar inte om att kunna namnen på en massa floder längre, säger Gustav Bergström, 9F.
Loggboken viktig
Men det har varit en process att nå dit Sävjaskolan nått. Det gäller att få med alla lärarna på båten, och det arbetet pågår ännu. Men för några år sedan visste ingen riktigt vad som stod i måldokumenten eller vad som skulle göras, säger eleverna. Den loggbok där eleverna i förväg noterar vad man ska göra varje vecka och i efterhand beskriver hur det gick, blev inte använd som det var tänkt. I dag är loggboken något av utgångspunkten i undervisningen.
—Det var kaos i början, jag förstod inte hur vi skulle använda loggboken. Men det här arbetssättet är absolut bättre, säger Zara Saleh, 9E.
Försöket med timplanelös undervisning har förlängts och ska pågå till 2007. Men redan under tisdagen fick skolminister Ibrahim Baylan ta del av timplanedelegationens slutbetänkande. En rad gynnsamma effekter har noterats i de skolor som deltagit i försöket, som Sävjaskolan, och därför bör timplanen avskaffas, anser delegationen. Bland annat är både elever och lärare mer tillfredsställda med sitt arbete i försöksskolorna än i övriga skolor. Försöket indikerar också att studieresultaten kan förbättras på sikt med timplanelöst arbete, skriver delegationen.
Värdefullt med dialog
Kerstin Lönnå, lärare på Sävjaskolan, har arbetat inom skolan i 35 år.
—Jag tycker att det är långt mycket roligare i skolan i dag. Förr styrde jag skutan själv, men i dag är eleverna delaktiga och allt sker i en dialog. Just det tycker jag är oerhört värdefullt, säger hon.
Kollegan Karin Franzén Boger tycker också om det nya arbetssättet.
—Eleverna är väldigt självgående och jag får mer tid att hjälpa de elever som behöver hjälp, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!