Lus en vinnande läsmetod
På Pluggparadiset i Storvreta "lusar" man elever. Nej, det är inte så att löss är ett problem. I stället handlar det om att noga följa upp var barnen befinner sig i sin läsutveckling. Och nu hoppas skolan att modellen ska tas efter av fler.
I ett lärarrum på skolan förklarar de att det är ett kvalitativt mätinstrument uppdelat i tre faser: utforskande, expanderande och litterärt läsande. Schemat sträcker sig från förskoleklass till årskurs 9, ja, egentligen ännu längre.
— Det är en del i skolan som är grumligt, och som kan göras tydligare. LUS hjälper oss att sätta läsningen i ett system, säger Ragni Åkerlund.
Gediget instrument
— Läsutvecklingsschemat är ett gediget instrument, fyller Ingrid Palm i.
Syftet med arbetssättet är att skapa gemensamma bedömaröverensstämmelser, höja läskvaliteten och skapa ett gemensamt språk för lärarna när de pratar om barns läsning.
Ragni Åkerlund tar fram schemat med 19 punkter, som spänner från att på det utforskande stadiet känna till läsriktningen till att eleven i slutet av den expanderande fasen snabbt greppar textens struktur och innehåll.
Duon har inga problem med att lyfta fram läsutvecklingsschemats fördelar: färre barn faller mellan stolarna, åtgärder kan sättas in tidigare, ett bra underlag finns när barn byter klass eller lärare. LUS kan även vara ett instrument för resursfördelningen på skolan.
Grunden för allt
En till två gånger per termin "lusas" eleverna, då kollar lärarna hur barnen ligger till jämfört med schemat. Den här dagen visar Alexandra Karlsson, 4b, och Elin Ahlström, 2a, hur det går till.
Ingrid Palm mjukar upp med lite frågor om boken. Elin Ahlström tar sats och klarar övningen galant.
— Ungefär flytande, svarar Elin Ahlström på frågan hur hon läser.
— Det känns bra att veta vilken nivå man ligger på, säger hon.
Läsningen är grunden för allt, betonar Ingrid Palm.
Modellen sprider sig
Modellen är på väg att få ett starkt fäste i det norra skolområdet i Uppsala. Flera skolor har varit på studiebesök på Pluggparadiset.
Och nu hoppas skolans främsta förespråkare att Uppsala ska "nerlusas".
— I Stockholm har man tagit ett generellt beslut om att införa det här i alla skolor, säger Ragni Åkerlund.
— Vore inte fel om man införde det även i Uppsala kommun, säger Ingrid Palm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!