Luftfartsverket visar nytt vinstår

Luftfartsverket (LFV) går med vinst för andra året i rad efter flera tuffa år med besparingar. De ökade shoppingmöjligheterna och intäkter från parkeringsavgifter inbringade i fjol en halv miljard i vinst på LFV:s samtliga flygplatser.

Uppsala2006-02-22 16:19
Det är framförallt satsningen på Arlanda som handelplats som gett mer klirr i kassan.
Hyresintäkter från de kommersiella ytorna, arrendeavgifter och parkeringsavgifter är numera den verksamheten som går bäst på Arlanda flygplats och övriga 18 flygplatser. Kärnverksamheten, intäkter från start-och landningsavgifter och passageraravgifter ger däremot en förlust.
Flygbolagens avgifter för start och landning sänktes och differentierades för två år sedan i syfte att stimulera ett ökat flygande och få fler lågprisbolag att etablera sig på Arlanda och LFV:s övriga flygplatser.
— Där går vi back med hundratals miljoner kronor. För att kunna vara vinstdrivande och få igen de stora investeringskostnader vi haft sedan år 2000 måste vi få igen de pengarna på annat sätt, säger Karin Apelman, finanschef på LFV.

Utvecklad shopping
LFV Arlanda och Amsterdam Airport Schiphol skrev i slutet av 2003 ett avtal om att gemensamt utveckla shoppingen på Arlandas nya utrikesterminal. Utvecklingsbolaget ägs till 60 procent av LFV och till 40 procent av Schiphol Group.
— Flygplatsen ska ha ett bra kommersiellt utbud och vi kommer att utveckla och växa inom detta område de närmaste åren, eftersom det visat sig så framgångsrikt . Det blir med andra ord ännu fler handelsytor på Arlanda, säger Karin Apelman.
Den positiva utecklingen av antalet flygresenärer bidrar också till att LFV nu åter ser ljuset i tunneln.
I fjol nådde utrikesflyget upp till samma nivå som innan elfte september och antalet resenärer ökade med en miljon till 29 miljon passagerare under fjolåret. Innan terrorattentaten i USA uppgick antalet passagerare på LFV:s flygplatser till närmare 31 miljoner. Fortfarande släpar dock uppgången på inrikesresor efter.

Prognoser pekar upp
— Internationella prognoser pekar på en fortsatt stark efterfrågan på flyg. Vi planerar för en uppgång samtidigt som vi håller en hög beredskap för att klara eventuella nedgångar som kan komma beroende på skatter, fortsatt höga oljepriser eller andra förändringar, säger Lars Rekke, generaldirektör på LFV.
Åtgärdsprogrammet med målet att inbringa en miljard kronor under 2006 nåddes redan i fjol. LFV sade upp cirka 300 personer under omställningsarbetet.
UNT: Blir det fler varsel?
— Nej, det är inte aktuellt. Men vi kommer naturligtvis fortsätta effektivisera våra verksamheter, säger Karin Apelman.
Prognosen för 2006 är en flygtillväxt på drygt tre procent och ett resultat på 350 miljoner kronor. I fjol uppgick resultatet till 240 miljoner kronor för LFV.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om