Luften i Uppsala för dålig enligt kommunens tjänstemän
Ett helt paket av åtgärder för att komma till rätta med den dåliga luften i Uppsala är nu ute på remiss. Bland förslagen märks bland annat ökad kollektivtrafik, avgift på dubbdäck, sänkta hastigheter, miljözon och differentierade parkeringsavgifter.
Uppsala är en av flera kommuner i landet som av regeringen ålagts att ta fram ett åtgärdsprogram för att klara miljökvalitetsnormerna.
Förslaget till åtgärdsprogram är nu ute på remiss till bland annat myndigheter, regionala organ, åkerier och andra större företag samt bostadsrättsföreningar längs de gator som drabbas värst av föroreningarna - Kungsgatan och Väderkvarnsgatan.
Redovisas i juni
Efter samrådstidens slut i juni ska ett slutgiltigt förslag till åtgärdsprogram redovisas för länsstyrelsen och regeringen.
Något politiskt ställningstagande föreligger ännu inte.
Expertgruppen skriver i sin rapport att åtgärderna kan medföra negativa konsekvenser för såväl allmänna som enskilda intressen. Man betonar samtidigt att ingen enskild åtgärd är tillfyllest för att klara miljökvalitetsnormerna - ett helt paket med lösningar måste upp på bordet.
Förslaget till åtgärdsprogram har tagits fram mot bakgrund av den rådande situationen. Samtidigt är stora förändringar på gång som kan påverka Uppsalamiljön positivt. Det handlar bland annat om ny E4 förbi staden, Bärbyleden etapp 3, resecentrum och trafikplanen för Uppsala stad.
Här är förslagen:
Aktuella åtgärder för att klara miljökonsekvensnormerna delas in i följande kategorier:
Attraktivare kollektivtrafik.
Parkeringsåtgärder.
Åtgärder för att förändra resvanor.
Åtgärder för att minska slitagepartiklar.
Åtgärder för renare fordon.
Restriktioner för trafiken.
Åtgärder avseende den kommunala fordonsparken.
Ökad framkomlighet
Konkret handlar det exempelvis om att öka framkomligheten för kollektivtrafiken och inrätta fler infartsparkeringar. Avgiftsbelagd arbetsplatsparkering, avgift för dubbdäck, sänkt hastighet och förbättrad renhållning är andra förslag.
Ytterligare idéer rör differentierade p-avgifter, miljözon för tunga fordon och bilpooler istället för tjänstebilar hos offentliga arbetsgivare.
Det hör dock till bilden att Uppsala kommun inte på egen hand kan besluta om flera av de åtgärder som förs fram i förslaget. Beslutande instans kan istället vara regeringen, skatteverket, Vägverket eller företag i Uppsala.
För att långsiktigt åstadkomma ett hållbart transportsystem krävs att en stor del av invånarna ändrar resvanor och attityder. Därför anses information till medborgarna vara av mycket stort värde.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!