Luddiga regler vid reklamation
De Ecco-skor som Louise Ahlin köpte till fyraårige sonen gick sönder framtill och plastsulan nöttes av efter två veckor. Men på Sko August i Gränby sa man nej till reklamation av skorna.
— I affären sa man att det inte var normalt slitage och att det var min son som gjort så att skorna gått sönder. Men jag har ju köpt Ecco-skor tidigare och då har de hållit, säger Louise Ahlin.
Hon nöjde sig inte med beskedet från Sko August utan gick in i Ecco-butiken på Dragarbrunnsgatan för att få råd. Där var beskedet att hon borde vända sig till Eccos kundtjänst i Sverige.
- Jag har ännu inte haft tid att ringa dit. Men det är ju konstigt att två butiker ger så olika besked, säger Louise Ahlin.
Då UNT kontaktar Eccos kundtjänst säger man där att det är upp till butikerna att avgöra om de ska ta tillbaka skon för reklamation. Hon tycker också att kunderna i första hand ska vända sig till konsumentvägledarna eller allmänna reklamationsnämnden, och inte till massmedia.
- Det är inte till leverantören man ska vända sig som kund. Vi litar på butikernas bedömning, säger Maarit Björneröd, som inte känner till att ARN:s gräns för skoreklamationer ligger vid 500 kronor.
Konsumentvägledare i Uppsala menar att det är mycket svårt för konsumenten att få rätt vid skoreklamationer eftersom de ofta hävdar att skon är felaktigt använd och det inte är något fabrikationsfel.
Jan Guldbransen, direktör för Ecco i Skandinavien menar att företaget i allmänhet litar på butikernas bedömning.
— Vill konsumenterna inte godtaga butikernas bedömning uppmanar vi alltid butiken att sända skorna till oss för kontroll. Därefter rekommenderar vi vilken åtgärd som ska vidtas.
Han beklagar det sätt som Louise Ahlins försök till reklamation har hanterats.
- I det fallet borde skorna verkligen ha skickats till oss. Det hela är mycket olyckligt, och vår kundtjänst ska vara uppdaterad på de regler som gäller. Att de inte känner till reklamationsreglerna måste bero på ett förbiseende, säger Jan Guldbransen.
Lars Gamvik är delägare i Sko Augusts butik i Gränby. Han påpekar att eftersom han inte sett skorna vill han inte uttala sig om just dessa.
— Vi har en mycket frikostig policy när det gäller reklamationer. Hellre fria än fälla. Tillverkningsfel och normalt slitage är inga problem, och vid gränsfall får sunt förnuft gälla, säger Lars Gamvik.
Du är delägare även i Ecco-butiken där kunden uppmanades att kontakta företagets kundtjänst. Varför har ni så olika inställning till kundernas klagomål?
- Jag har ingen förklaring till det. Givetvis gäller samma policy i alla våra butiker.
Lars Gamvik som även är delägare i Sko Augusts citybutik, Sko August i Enköping och Din sko i Uppsala menar att kvaliteten i viss mån följer med priset.
— Men betydligt längre än fjorton dagar ska skor hålla vid normalt slitage. Jag tycker att kunder som inte får reklamera ska be att få tala med den ansvarige i butiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!