Lovar stöd för miljövänliga stolpar

S och MP gjorde ett gemensamt miljöpolitiskt utspel i Tierp under onsdagen.

Riksdagspolitikerna Magdalena Andersson (s) och Per Bolund (MP) inspekterar glasfiberstolpar hos Jerol i Tierp.

Riksdagspolitikerna Magdalena Andersson (s) och Per Bolund (MP) inspekterar glasfiberstolpar hos Jerol i Tierp.

Foto: Lars Gunnarsson

Uppsala2013-09-11 12:23

Partirepresentanterna besökte Jerol som tillverkar miljövänliga trafik- och elledningsstolpar av glasfiber. Affärsidén är att ersätta stolpar av trä som är impregnerade med det miljöfarliga och cancerframkallande ämnet kreosot. Det finns ungefär sju miljoner sådana stolpar i Sverige. Kreosot rinner ned i jorden när stolparna ”svettas” i varmt väder.
– Våra stolpar är nollställda gentemot naturen när de väl har lämnat fabriken i Tierp, säger Tom Bryant-Meisner, Jerols arbetande styrelseordförande.

Ett hinder för företagets utveckling är att kreosot är undantaget från beskattning.
– Vi vill att politikerna ska hjälpa till med att få bort kemikalier från miljön. De har styrmedel för det, säger Tom Bryant-Meisner.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill gynna innovativa och miljövänliga teknikföretag. Därför valde partiernas ekonomiska talespersoner Magdalena Andersson (S) och Per Bolund (MP) att göra ett gemensamt besök hos Jerol.

– Jag och Per har samma idéer och därför bestämde vi oss för att åka tillsammans till Tierp. Teknikutvecklingen i svenska småföretag är verkligen imponerande. Jerols produkter är bra både för miljön och för trafiksäkerheten. Det vi politiker kan göra är att ta bort skatteundantaget för kreosot. Det kommer vi att ta med i vårt budgetförslag, säger Magdalena Andersson (S).

Miljöpartiet kommer med ett eget budgetförslag, men kommer att föreslå samma sak.
– Vi politiker kan göra mycket. Vi kan fasa ut det som är miljöfarligt med ekonomiska styrmedel. Bättre miljöregler gynnar innovation, småföretagande och arbetsmiljö, sade Per Bolund (MP).

Jerol Industi AB har 13 anställda, varav sex på fabriksgolvet som arbetar i ett enskift. Årsomsättningen är 20 miljoner kronor.
– En realistisk målsättning är att fördubbla produktionen och gå upp på tvåskift. Därefter expandera i Europa, säger Tom Bryant-Meisner.

Företaget har patent på sina stolpar. Kunder i Sverige är bland andra de tre stora kraftbolagen Vattenfall, Eon och Fortum, men även en rad mindre elnätägande företag. 
– Entreprenörerna måste få bättre incitament för att gå över till glasfiberstolpar, säger Tom Bryant-Meisner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!