Lovar bättre tågunderhåll i vinter

Inget höghastighetståg, kanske fyra spår i framtiden men definitivt bättre underhåll i vinter. De beskeden ger nu infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Uppsalapendlarna.

Bra betyg i bild. Anna Johansson hade en fyra i bild och ritade av sig själv så här efter en utfrågning av Expressen.

Bra betyg i bild. Anna Johansson hade en fyra i bild och ritade av sig själv så här efter en utfrågning av Expressen.

Foto: Erik Leijonhufvud

Uppsala2015-07-03 08:02

Regeringen öppnar för höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Tidshorisonten är 2035 och grovt räknat kostar projektet 150 miljarder kronor att genomföra. Sen finns önskemål om att kunna åka 320 kilometer i timmen mellan Oslo, Göteborg och Köpenhamn – men det är långt ifrån klart, liksom finansieringen.

Klart är i alla fall att sträckan Uppsala-Stockholm inte är aktuell för höghastighetssatsningen. Här är inte farten den springande punkten utan spårkapacitet, turtäthet och stationsstopp.

2018 tas en ny nationell plan för infrastruktur, en plan som sträcker sig fram till 2029. Utan att lova något tar Anna Johansson upp fyrspårsutbyggnad som en möjlighet.

– Men vi har en lång önskelista, säger hon när UNT träffar henne på Donners plats i Visby efter att hon frågats ut av Expressen.

Vad vill du säga till de som pendlar mellan Uppsala och Stockholm, som inte är nöjda med hur tågtrafiken fungerar i dag?

– Vi organiserar underhållet på ett bättre sätt och ökar det med 20 procent nästa år.

Eftersom sträckan i dag har en briststämpel på grund av andelen tågförseningar och inställda tåg, lär Uppsala inte glömmas bort när miljarderna till underhåll fördelas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!