Delade meningar kring nytt stödcentrum

Efter sprängningen i Fullerö förra året kritiserades kommunens krishantering av drabbade familjer. Sedan dess har ett stödcentrum upprättats, men nu sågas satsningen som anses vara otillräcklig.

Efter Fullerö riktade drabbade familjer kritik mot kommunens krisstöd.

Efter Fullerö riktade drabbade familjer kritik mot kommunens krisstöd.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2024-07-12 11:00

Nyheten i korthet

  • Ett nytt stödcentrum har upprättats i Fullerö efter förra årets sprängning, men kritiseras för att vara otillräckligt.
  • Centrumet är organiserat via kommunens ungdomsjour och erbjuder akut krisstöd, men kritiker menar att det saknas långvarigt och uppsökande stöd.
  • Oppositionen uppmanar till större involvering av det civila samhället i krisstöd, och menar att den nuvarande satsningen inte är tillräcklig.

Familjer som på ett eller annat sätt drabbades av våldsdåd som sprängningen i Fullerö har uttryckt en brist på ett långvarigt eller uppsökande stöd, bland annat under livesändningen "Uppsala möts" som hölls i november förra året.

– Från vårt håll hade vi absolut kunnat vara bättre på att ge mer aktivt stöd när det kommer till Fullerö. Efter händelsen blev tanken om ett nytt utvecklat stödcentrum mer konkret, säger socialnämndens ordförande, Hanna Victoria Mörck (V).

I kommunens protokoll framgår att stödcentrumet organiseras vid kommunens ungdomsjour, det finns alltså inte en ny fysisk plats att vända sig till.

– Eftersom stödcentrumet aktiveras vid allvarlig kris så blir det onödigt att öppna en ny plats som bara används i enskilda fall när det händer något. Stödcentrumet handlar om att omlokalisera befintlig personal vid socialförvaltningen.

undefined
Socialnämndens ordförande Hanna Victoria Mörck (V) menar att kommunen även utnyttjar civilsamhället genom uppstarten av frivillig resursgrupp (FRG).

I praktiken gäller att personer i akut kris erbjuds fem stödsamtal med kurator eller familjebehandlare innan de vid behov skickas vidare till socialtjänstens myndighetsutövande verksamhet, vårdcentral och civila samhällets stödinsatser.

– Det ska bli lättare för människor att få rätt hjälp. Tidigare var krisstödet behjälpligt under första dygnet, säger Kerstin Karlsson på socialförvaltningen och fortsätter:

– Nu har man utvecklat ett stöd på längre sikt där utsatta får ett särskilt telefonnummer till oss på socialförvaltningen i stället för att leta sig fram för att få fortsatt stöd. Förr behövde man kontakta växeln och nu sorterar vi så att man hamnar rätt. Det finns en grupp på socialförvaltningen som är utsedda att vara beredda på att boka av andra ärenden om krisen kommer, så att utsatta får hjälp snabbt.

Sofia Andersson (M) är dock kritisk till den nya satsningen och menar att den är otillräcklig.

undefined
Oppositionens Sofia Andersson (M) menar att kommunens nya stödcentrum vid krishändelser inte duger.

– Det är en bra ambition att man ändå vill ge möjlighet till samtalsstöd på enklare sätt. Men rent krasst, vad händer efter dessa samtal? Då hänvisas man bara vidare, säger Sofia Andersson (M).

Oppositionen menar att civilsamhället bör involveras mer vid kris.

– För oss är det viktigt att nå ut till grannar och anhöriga som också drabbats av det fruktansvärda våldet. Uppsala är inte rustat för dessa händelser och vi måste förbereda oss. Vi har pratat med ideella organisationer som vill hjälpa till, men de utnyttjas inte i den utsträckningen som vi hade önskat i den nya stödsatsningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!