Lovade kortare bomfällningstider för tre år sedan

Trasslet med bommarna vid Vimpelgatan är inte nytt. För drygt tre år sedan när UNT uppmärksammade problemet lovade Banverket att bomfällningstiderna skulle kortas. Det kan göras utan att man tummar på säkerheten, sade man då. Men ingenting märkbart har hänt.

Uppsala2003-06-27 00:00
Det är bomfällningstiderna för de tåg som är på väg söderut som man kan påverka. Fällningstiderna för tågen som kommer från Stockholm och kör norrut kan man inte göra mycket åt. Bommarna regleras av detektorer i rälsen söder om övergången. Vid övergången håller tågen en hastighet på ungefär 130 kilometer i timmen. Bromssträckan blir lång och säkerhetsföreskrifter styr.
Men för tågen som kommer från Uppsala station är det annorlunda. Bomfällningen i Uppsalas innerstad sköts manuellt av tågmästaren på varje tåg. Det gäller övergångarna på S:t Persgatan, S:t Olofsgatan och Vimpelgatan.

Trycker på en knapp
Tågmästaren begär utfart och trycker sedan på en knapp på perrongen för att bommarna ska fällas. Knapptryckningen bör göras så nära inpå tågets avgång som möjligt. Och det är antagligen där det felar, säger Göran Eriksson, chef för Stockholms banområde.
— Vi ska kontrollera att vår tågledning här i Stockholm gör rätt när personalen där ger klartecken för tågen att köra. Om de följer rutinerna begås felen antagligen av tågmästarna, säger han.
Tågmästarna är inte anställda av Banverket, utan SJ och Tågkompaniet. Men Banverket har samtidigt ansvar för säkerheten vid spåren och kan förstås sätta press på bolagen så att en förändring sker.
Varför det inte har skett någon förändring trots att problemet har uppmärksammats tidigare kan inte Göran Eriksson svara på.

Kommunalt förslag för 15 år sedan
Han påpekar dock att även Uppsala kommun skulle kunna arbeta för att förbättra säkerheten.
— Kommunen lade för 15 år sedan fram ett förslag om att ta bort all biltrafik över järnvägen vid Vimpelgatan. En gångtunnel skulle byggas under spåret för cyklister och gångtrafikanter. Det tyckte vi var en bra lösning, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om