Flera boende på Ferlinsgatan i Uppsala rapporterar om ljud från råttor som krafsar i väggarna, råttor som springer mellan husen och till och med inne i vissa lägenheter.
Enligt Gunnar Löfgren, fastighetschef på HSB som förvaltar lägenheterna, accelererade problemet under sommaren.
– Vi började med råttgift i somras, men det hjälpte inte. Då kom Anticimex med ett förslag om fällor som placeras i avloppen, säger han.
Fällorna kom på plats för fem veckor sedan, och sedan dess har över 540 råttor fastnat i dem. Skadedjursteknikern Robert Breithel, som installerade fällorna, anser att råttproblemet därmed är på väg att lösa sig.
– Det var en väldig trafik början, men det har avtagit. Det slår fortfarande i fällorna, men jag tror att det snart kommer att vara råttfritt, säger han.
Men de boende tycker att problemen finns kvar. Utanför ett av husen möter UNT Jeanette Söderström som bor i ett av husen.
– Jag kunde inte sova i natt för råttorna krafsar i väggarna. Jag hör dem på dagarna också. Det är inga små möss det där, säger hon.
Familjen Matinlassi Stenman, som bor i samma hus, hade extra mycket otur. Råttorna bestämde sig för att använda utrymmet under golvet i deras klädkammare som toalett. När familjen kom hem till lägenheten efter en resa och öppnade ytterdörren slog stanken mot dem.
– Lukten var stark, vidrig och frän. Vi var tvungna att öppna fönster och dörrar samtidigt som vi fick isolera den delen av lägenheten där stanken kom ifrån, säger Heidi Matinlassi.
Nu har golvet brutits upp och det material som förstörts av råttor har plockats bort av Anticimex. Efter det förseglades utrymmet med skum och hönsnät för att förhindra att råttorna tar sig in igen. Men lukten dröjer sig kvar, och familjen väntar nu på ytterligare sanering.
– Det är jätteskönt att detta gjorts, men i och med att lukten är kvar är vi lite oroliga, säger hon.
Heidi Matinlassi är nöjd med Anticimex insats, men hon skulle vilja att HSB hörde av sig.
– För oss är detta inte klart än. Anticimex och Upplands Boservice jobbar på men HSB har inte varit här över huvudtaget, säger hon.
Men fastighetschefen Gunnar Löfgren anser att HSB gjort det de har kunnat.
– Från min sida tycker jag inte att jag eller någon från HSB måste vara där, utan det är viktigare att vi skickar någon som vet vad problemet kan bero på och hur man kommer till rätta med det, säger han.