Sträckan mellan Älby och Skeke på den första deletappen av ombyggnaden är åter försenad. Sammanlagt fyra kilometer av den nya sträckningen är drabbad av förseningen, men det är två kilometer som det varit problem med.
Enligt de tidigare planerna skulle vägsträckan ha varit klar hösten 2012. Men det stod tidigt klart att leran i marken på den aktuella sträckningen var för lös för att den nya vägen skulle få en stabil grund. Man har därför drivit ned kalkcementpelare i marken vilket får leran att torka ut snabbare. De arbetena utfördes för två år sedan. Ovanpå lades en halv meter tjockt lager av sten och grus, så kallad överlast, för att pressa samman underlaget.
Geotekniker har sedan fortlöpande följt sättningsförloppet och man har nu gett klartecken för att bygga vägen färdigt. Det innebär att överlasten tas bort och ett nytt bärlager läggs på innan vägbanan kan asfalteras och målas.
– Att det tagit så lång tid beror på att de här arbetena ligger för fäfot under vinterhalvåret då det inte går att göra något, säger Hans Samuelsson, arbetsledare vid Trafikverket.
Planen är nu att sträckan kan öppnas för trafik i oktober. Resten av sträckan Jälla–Hov är färdigbyggd. Det blir en mötesfri 14 meter bred väg. Sträckan Jälla–Rasbo ska också kompletteras med en separat gång- och cykelväg.
På sikt ska hela länsvägen mellan Jälla och Börstil byggas om till mötesfri landsväg. Utbyggnaden är uppdelad i fyra etapper.
När det gäller sträckan Hov–Alunda hoppas projektledaren Conny Lassfolk att arbetsplanen ska godkännas efter semestrarna.
– Om allt går enligt planerna och det inte blir några överklaganden ska upphandlingen av entreprenör kunna vara klar vid årsskiftet, säger Conny Lassfolk.
Sträckan planeras vara färdig att tas i bruk i slutet av 2015.
När det gäller sträckan Alunda–Gimo så pågår för närvarande arbetet med vägplanen. Vägen kommer att breddas inom befintligt område på tio kilometer och få en ny sträckning på fyra kilometer förbi Onsbykurvorna som ska rätas ut.
Trafikverkets förhoppning är att sträckan ska vara klar i slutet av 2016.
Finansieringen för den sista sträckan mellan Gimo och Börstil är ännu inte klar.
– Vi har därför inte fått klartecken att gå vidare med den, och därför är den också osäker tidsmässigt, säger Conny Lassfolk.