Nyligen fick House of Lola utmärkelsen Bona Postulata, ett näringslivspris i Uppsala, som går till företag med stor potential att växa. Utmärkelsen gladde grundarna Lottis Sparrman och Anna Eklund.
– Vi brinner för att driva företag, och att få uppmärksamhet för vårt sätt att göra det är stort för oss, säger Lottis Sparrman.
En vecka efter starten 2008 kollapsade finansvärlden. Där stod de med ett nytt klädmärke för barn, releasepartyn och helsidesannonser. De två civilekonomerna såg pengar försvinna i sjön. Men nu, efteråt, gav den tunga starten också något positivt.
– Vi har haft en extrem koll på vår likviditet, säger Lottis Sparrman.
Och trots finanskrisen har företaget vuxit snabbt. Efter andra året hade företaget positiva siffror. Nuvarande bokslutsperiod kommer företaget att omsätta 20 miljoner kronor, beräknar de. Omsättningen har tredubblats på tre år. Med grundarna inräknade har företaget i dag tio anställda. De brinner för företagandet. Men grunden är kärlek, det är så de beskriver det.
– När jag träffade Anna var det som när jag träffade min man och kände att jag ville leva med honom, jag kände att henne ska jag driva företag med. Jag kunde inte tänka mig att inte jobba med Anna. Den här kärlekshistorien fortgår, och är en enorm trygghet, säger Lottis Sparrman.
På en klädstång inne på kontoret hänger vårens plagg. Klänningar, byxor, tröjor och jackor, många i stickad trikå, sammanlagt 80 plagg. I början låg tyngdpunkten på kläder för barn.
I dag är en majoritet av de nya plaggen för kvinnor. Kläderna ska vara snygga på jobbet eller fest, är tanken, men också fungera i livet med barn och aktiviteter.
– Vi vill ha användbara kläder som hänger längst fram i garderoben. Man ska veta att man kan vara fin, oavsett om man har en tjockdag eller har möte med chefen. Man ska inte behöva gå och dra in magen hela tiden, säger Lottis Sparrman.
Kontoret ligger i ett företagshotell i Rosendal i Uppsala, och det är där vi träffas. Men företaget är utspritt över hela landet. Lottis Sparrman bor på Värmdö och har ett kontor där också. Lagret med tre anställda ligger i Enköping. Den försäljningsansvariga finns i Karlskrona. Teamledare finns i Eskilstuna, Borås och på Lidingö, bland annat. Nittio hemförsäljare är knutna till företaget och finns från Luleå till Ängelholm.
House of Lola är ett kläd- och modeföretag. Men det handlar inte bara om hur plagg och kollektioner ska se ut. Där finns en idé om att skapa en identifikation, en närhet, mellan företaget och kunderna. ”Lola” i företagsnamnet har försetts med både hus, familj och dagbok på webbsidan. ”Lola” är 35 år, har två barn, lever vardagsliv med uppskjuten garderobsrensning och har som motto att ”värre saker kan hända”. Kläderna säljs till största delen hemma hos privatpersoner genom hempartyn.
Anna Eklund och Lottis Sparrman ser många fördelar med försäljningsmodellen. Hemförsäljarna blir ambassadörer för klädmärket och kunderna får prova kläderna i en annan miljö än butikernas provrum.
– Vi vill bidra till att ta hemförsäljning till en nivå där man också kan köpa ”fashion”, säger Anna Eklund.