Lokstallarna i Boländerna ska rivas

De gamla lokstallarna i Boländerna ska rivas. Ägarna anser det för dyrt att renovera. Kulturnämnden är kritisk till att man nu förstör järnvägshistoria.

Lokstallarna på Säbygatan i Boländerna ska rivas.

Lokstallarna på Säbygatan i Boländerna ska rivas.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-05-15 11:00

De gamla lokstallarna på Säbygatan i Boländerna är slitet och obrukbart. Det hävdar ägaren Jernhusen som nu ska riva huset. De senaste 25 åren har stallarna använts som bussgarage, men för två år sedan ansökte bolaget om rivningslov hos Uppsala kommun.

– Vi vill utveckla fastigheten, det är av den anledningen vi ska riva. Det är för kostsamt att göra i ordning den befintliga byggnaden utifrån det skick den är i nu och med den sanering som behöver göras, säger Olle Huusko, affärsutvecklingschef, Jernhusen.

Enligt honom skulle det kosta tiotals miljoner kronor att sanera och renovera byggnaden, och att det därför är bättre att riva och bygga upp något nytt. Han säger också att man med de gamla lokalerna inte kan uppnå bolagets mål med att förvalta hållbara byggnader ur ett energi- och miljöperspektiv.

– Även om det kan se trevligt ut på vissa ställen utvändigt måste man se till hela byggnaden och vilken alternativ användning den skulle kunna ha. Vi har tittat på det och utrett, vi har haft en dialog med Uppsala kommun, men vi ser inte att det finns någon realistisk möjlighet att göra något annat av den byggnaden med de saneringar som behöver göras, säger Olle Huusko.

Vad det ska bli i stället säger han att Jernhusen inte har bestämt ännu.

– Det är ingenting beslutat exakt vad som kommer att bli. Men i det första läget tror jag att det blir någon form av uppställning av fordon i fastigheten. Det kommer troligen ha med kollektivtrafiken att göra.

Rivningslovet vann, som det heter, laga kraft i juli 2012. Under fyra veckor före det hade vem som helst möjlighet att överklaga beslutet, vilket ingen har gjort. Först nu har reaktioner bubblat upp på ytan, bland annat har länsstyrelsen fått in en anmälan. Samtidigt har nu Uppsala kommun gett Jernhusen klartecken att börja riva i enlighet med plan- och byggnadslagen.

En av de som har reagerat på rivningen är Eva Edwardsson (FP), ordförande i kulturnämnden. Hon är kritisk till att plan- och byggnadsnämnden aldrig skickade ärendet på remiss till kulturnämndens stadsarkivarie, att de aldrig har fått någon chans att yttra sig.

– Byggnaden är speciell i sig, detaljplanen är från 1939. Då måste plan- och byggnadsnämnden ha rutiner för att göra en extrakoll. Vi har aldrig informerats, vi har inte märkt detta förrän nu när allt ska börja rivas, säger hon.

Eva Edwardsson är också självkritisk till att kommunen inte har bättre koll på värdefulla kulturmiljöer vilket medborgarna har rätt att förvänta sig, säger hon. Hon säger att det inte är så lätt för handläggarna att ha den kollen. Därför har kulturnämnden tagit fram ett förslag till ett kulturmiljöprogram som just nu går ut på remiss. Programmet är en systematisk genomgång och inventering av värdefulla kulturmiljöer i Uppsala som dels ska vara ett redskap för plan- och byggnadsnämnden men också ett verktyg för allmänheten.

– Hade vi haft det då hade beslutet aldrig tagits, det är jag helt säker på. Då hade man förstått att det här är en intressant miljö. Det här är kommunens misstag, säger Eva Edwardsson.

Exakt när själva rivningsarbetet drar igång kan inte Olle Huusko på Jernhusen ge besked om, men planeringsarbetet påbörjas i dagarna. Rivningen måste ha påbörjats före den 9 juli, då det har gått två år sedan beslutet utfärdades. Annars går lovet ut. Någon chans att rädda lokstallarna är utom räckhåll.

– Vi kan inte ändra det här beslutet. Men det är otroligt tråkigt att man väljer att riva miljön. Det är väldigt intressant arkitektur och svensk järnvägshistoria, säger Eva Edwardsson.

Fakta plan- och bygglagen Rivningslov

För att få riva en byggnad eller delar av den krävs lov från kommunen.

I regel krävs lov för sådant som också kräver bygglov.

Även byggnader som inte kräver rivningslov kan behöva göras en anmälan om till kommunen.

Efter att ett rivningslov har utfärdats har allmänheten enligt lag fyra veckor på sig att överklaga. Sedan vinner lovet laga kraft.

Innan rivningen påbörjas måste kommunen ge ett startbesked om att det är okej att börja riva.

Rivningen ska inledas inom två år från det att lovet vunnit laga kraft.

Rivningsarbetet ska ha slutförts senast fem år efter att det har påbörjats.

Källa: Boverket och Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om