Lokaltrafiken kan bli dyrare för små kommuner
Förslaget till ny finansiering av Upplands Lokaltrafik AB slår främst mot de små kommunerna i länet.
Enligt Regionförbundets undersökning fördelas inte kostnaderna jämnt mellan ägarna till UL i dag, kommunerna i länet och landstinget. Kommunerna har inga kostnader för grundskolekort på stomlinjer (som bekostas av landstinget) och tågtrafiken får bära alla kostnader för trafiken men får inte ta del av intäkterna, enligt Regionförbundets dokument.
- Landstinget har helt enkelt betalat för mycket, säger Margaretha Rönnblom som sammanställt rapporten.
Statistik saknades
Att nuvarande modell anses trubbig och inte ger en rättvisande bild av intäkts- och kostnadssidorna för trafiken, beror på att statistik saknades när den nuvarande kostnadsfördelningen skapades, enligt Margaretha Rönnblom.
Det nya förslaget till uppdelning bygger på att kostnader och intäkter bryts ner på linjenivå. Konsekvensen blir att de små kommunerna får skjuta till mer pengar i förhållande till storlek och sett till dagens subventionsnivåer.
- Det är en effekt av att stomlinjer, som går genom flera kommuner, är mer kostnadseffektiva än landsbygdstrafik med färre resenärer, säger Leif Sanner (fp) som är ordförande i Regionförbundets trafikberedning.
Kan bli ännu dyrare
- Och han förvarnar om att det kan komma att bli ännu dyrare för småkommunerna i länet när frågan om fördelningen av kostnaderna för gymnasie- och grundskolekort ska diskuteras. I dag registreras inte alltid resorna, vilket gör det svårt att få en rättvis jämkning av intäkter och kostnader för respektive linje. Det problemet ska få en lösning när det nya biljetthanteringssystemet (Bims) börjar användas 2008.
- Om den nya modellen för fördelning av ägartillskott (ägarnas subvention av kollektivtrafiken) går igenom innebär det att Knivsta kommun får ökade kostnader på 1,5 miljoner kronor, en ökning med 15 procent mot nuvarande kostnadsnivå.
- Vi har registrerat att det blir en rejäl kostnadsökning enligt förslaget, säger Mats Eriksson som är planeringssekreterare på Knivsta kommun. Han säger att kommunen inte har tagit ställning till förslaget.
Inte heller i Håbo kommun finns det en klar uppfattning, men man tänker lämna in synpunkter på att kostnaden för kommunens nyttjande av UL-trafiken väntas öka med 16 procent, trots oförändrad trafik.
"Förslaget slår hårt"
- Vi ska analysera förslaget och därefter säga ja eller nej, säger Agneta Hägglund (s), kommunalråd i Håbo kommun.
- Men visst slår förslaget hårt mot en liten kommun, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!