Lokala röster om PISA: "Vi måste ha koll i varje klassrum"

Årets PISA-rapport visar att det går bättre för eleverna i skolan. I Uppsala glädjs man åt resultatet, men Caroline Hoffstedt menar att ett hårt arbete ligger framför kommunen för att kurvan ska gå fortsatt uppåt.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2016-12-06 14:18

En klar förbättring inom matematik, läsförståelse och naturkunskap presenteras i den nya PISA-rapporten på tisdagen. Caroline Hoffstedt, ordförande i utbildningsnämnden i Uppsala, glädjer sig åt resultaten.

– Det är naturligtvis glädjande besked och bra för våra elever att utvecklingen tycks ha vänt.

Hur har man jobbat i Uppsala för att förbättra resultaten?

– Vi har varit tuffa med prioriteringen av resurser, det är viktigt att så mycket pengar som möjligt går till klassrummen och inte stannar på någon byråkratisk överbyggnad inom kommunen. Det finns också en tydlig förväntan hos oss som politiker och inom skolan att man håller noga koll på hur det går för eleverna för att kunna sätta in insatser snabbt. Vi måste ha koll i varje klassrum, bara då vi kan sätta in ett rätt riktat stöd. Det kan exempelvis vara ökat stöd för att behålla koncentrationen, eller utmaningar för de som behöver stimuleras mer.

Nu ligger eleverna precis på internationella genomsnittet istället för under, är det här ett bra resultat eller bara ett bättre?

– Vi kan inte vara nöjda med att ligga på genomsnittet, vi måste sikta högre. Vi har ett hårt arbete framför oss som inte bara handlar om hur vi använder våra lärarresurser, utan också för att visa att vårt utbildningsväsen ger bra förutsättningar för elever. Men jag hoppas detta blir en energikick för lärarna, som bör känna sig stolta. Vi är många som kan vara för bra på att prata ner svenska skolan, men om vi ska lyckas med rekryteringsutmaningen måste vi också visa det positiva i att kunna ge barn nycklar till kunskap för resten av livet. Den vinden har vi alla ansvar att vända - som politiker, fack, arbetsgivare och föräldrar.

Påverkar resultaten bilden av skolan?

– Absolut, det vet vi från den förra rapporten som påverkat hela vår föreställning av hur svensk skola står sig internationellt. Men det är ju bara en form av undersökning, vi måste jobba vidare lokalt med andra mätningar och nyckeltal som vi har här.

Hans-Eric Lindahl är kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Uppsala. Han trycker på att resultaten måste resultera i en satsning på lärarna.

– Förhoppningsvis ger detta både politiker och allmänheten större förståelse för att det är ett långsiktigt arbete som krävs, med satsningar på lärarna. Vi kommer att ta upp detta i löneförhandlingarna 2016, det är nu bevisat att lärarna spelar roll och det måste visas i lönekuverten. Men jag hoppas att kommunerna tar sitt ansvar i detta, man måste verka politiskt för att pengar ska finnas.

540 000 elever har deltagit i studien

PISA är en internationell studie som mäter 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. PISA är en förkortning av Programme for International Student Assessment. Undersökningen organiseras av OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development).

Totalt deltog 72 länder eller regioner i PISA 2015, däribland alla 35 OECD-länder. Ungefär 540 000 15-åriga elever testades totalt i PISA 2015.

I Sverige deltog nästan 5500 elever från 202 skolor. De flesta eleverna gick i grundskolans årskurs nio. PISA har tidigare genomförts år 2000, 2003, 2006, 2009 och 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!