"Snart knackar Kronofogden på – men då hos oss"

Mjöl, godis, grillkol och andra basvaror. Men också flera truckar för totalt 1,2 miljoner kronor. Den välkända matvarubutiken i Uppsala har blivit utsatt för omfattande bedrägeri.

Kjell-Åke Jonsson är delägare av Nelins matvarubutik i centrala Uppsala.

Kjell-Åke Jonsson är delägare av Nelins matvarubutik i centrala Uppsala.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2023-05-21 16:30

Kjell-Åke Jonsson suckar när han konstaterar:

– Det handlar om uppemot fyra eller fem miljoner totalt.

Tillsammans med sina bröder Mats och "Lasse" Jonsson äger han Nelins i Uppsala. Nu har matvarubutiken hamnat i svårigheter.

– Någon eller några har kommit över vårt namn, logga och organisationsnummer. De bokar upp truckar och varor och får grejerna körda till en adress i Stockholm, säger Kjell-Åke Jonsson.

undefined
Någon eller några har beställt flertalet varor och truckar i butikens namn till en adress i Stockholm. Men Nelins har fått räkningarna.

Men själva betalningen tycker bedragarna att Nelins ska stå för.

– De får varorna och vi får räkningarna.

Nelins har polisanmält det hela men är inte nöjda med utfallet.

– Polisen gör inget åt det. De har fått telefonnummer, mejladresser och alla andra tillgängliga uppgifter till de här bedragarna. Men det händer inget.

De har underlag att utreda, menar du?

– Ja.

Det innebär mer arbete för Nelins själva.

– Just nu gör vi polisens arbete, säger Kjell-Åke Jonsson.

En av leveransordrarna ligger på 240 000 kronor. Bara truckarna som bedragarna beställt kostar 1,2 miljoner. Totalt rör det sig alltså om summor upp emot fem miljoner, fördelat på drygt 15 ordrar.

Nu är det bråttom att försöka lösa upp knuten i fallet menar Nelins.

– Räkningarna går till inkasso och förfaller sedan varpå Kronofogden kommer och knackar på hos oss, säger Kjell-Åke Jonsson.

undefined
Matvarubutiken ligger i Librobäck i Uppsala.

Polisens presstalesperson Mathias Rutegård slår fast att den här förgreningen av lurendrejeri är lite mer speciell:

– Det är ett jätteproblem med bedrägerier av olika slag. Det här är i och för sig ett lite mer specifikt fall när det rör sig om företag som blir utsatt, säger han.

Polisen vill inte uttala sig om Nelins särskilda situation, men Mathias Rutegård säger att det generellt sett är jobbigt att bli drabbad av den här typen av brott av flera olika anledningar.

– Det måste ofta bestridas fakturor och så vidare och man riskerar att få betalningsanmärkning. 

Enligt honom är det inte lätt för polisen att lösa upp knutarna utredningsmässigt.

– Bevismässigt är det ofta svåra ärenden.

Att man valt att prioritera ned Nelins polisanmälan – eller medvetet inte gör någonting åt det, som Nelins uttryckte det – tillbakavisar Mathias Rutegård.

– Det är aldrig så att polisen prioriterar ner ärenden utan det är snarare att det är andra ärenden som ibland måste hanteras mer skyndsamt. När vi till exempel har ärenden med frihetsberövade måste det utredas snabbt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!