Lokala bensinpriskrig dyrt för bolagen

Att de bensinbolagen slåss med uppstickare om att ha det lägsta priset på bensin har blivit allt vanligare. De lokala bensinkrigen i landet är nu så många och ihållande att OKQ8 medger att de påverkar koncernens vinstmarginal.

Uppsala2004-12-11 00:00
- Ja, det stämmer. Det här fenomenet har ökat under 2004, säger Leif Persson analytiker på OKQ8.
Han vill inte avslöja hur mycket den så kallade tappmarginalen sjunkit i år, men han ger de mindre aktörerna på marknaden skulden. I sinom tid kommer alla bensinkunder att få betala tillbaka förlusterna.
— De små bolagen startar krigen för att de vill synas och locka nya kunder till sig. Och marknaden är känslig, alla följer omedelbart efter. Men de små säljer inte så mycket och deras förluster blir också mycket mindre kännbara, säger Leif Persson.

Obemannat
I Sala startade bensinkriget för två år sedan. Shell gick över till en obemannad station och utmanade JET i orten vars affärsidé är att alltid och överallt ligga åtta öre under andra bolags literpriser.
— I november och december i år har det lugnat ner sig något, det är i alla fall inte lika aggressivt. Men under årets första elva månader har bensinkriget här kostat oss 4,7 miljoner kronor och för alla bolagen i Sala uppskattar jag förlusten till minst tolv miljoner, säger Mats Ellnebrant, stationschef för OKQ8 i Sala.
Därtill skall läggas kostnader för sänkta bensinpriser i Heby och Morgongåva.
Lägst var bensinpriset jämfört med riktpriset i slutet på augusti:
— 28 augusti låg vi 1,54 kronor under ordinarie priset på 95-oktanig bensin.
När skatter och lagerkostnader dragits ifrån priset har bolagen i snitt 95 öre per liter i vinstmarginal.
— På det skall bland annat löner, rabatter, transporter och fakturering dras ifrån. Blir vinstmarginalen under normala förhållanden 21 öre per liter får vi vara glada, säger Mats Ellnebrant.

Ökad försäljning på andra varor
Under 2004 har det också varit bensinpriskrig i bland annat Enköping och Uppsala, Hudiksvall och Uddevalla. På Västkusten har för övrigt flera orter drabbats, liksom i Skåne.
I Sala har den bemannade OKQ8-stationen väsentligt ökat sin försäljning av andra varor i butiken, eftersom folk i regionen under de ibland månadslånga prisduellerna lagt om sina vanor och nya kunder har kommit till.
- Men den volymökningen väger inte på långa vägar upp förlusterna på bensinen, säger Mats Ellnebrant.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!