Lokal mat på offensiven
Bye bye globala megaföretag. Och hej traktens livsmedelsproducenter. En smärre revolution är på gång bland stans matvaruhyllor. Är du en del av den?
Foto:
Eller rättare sagt: plötsligt syns de mycket bättre. För vissa av traktens produkter har ju funnits länge, men hukat anonymt i skuggan av de stora globala fabrikaten.
- För bara några år sedan var det ingen fördel att vara lokal producent, det var nästan töntstämpel på det. Men sedan något år tillbaka finns ett stort sug bland konsumenterna efter de här produkterna och försäljningen har ökat rejält, säger Rolf Carlson, ägare till Ica Kvantum i Uppsala.
Eldsjälen Rolf Carlson har sett till att Ica Kvantum är en av de butiker i stan som mött konsumenternas efterfrågan med att satsa hårdare på just lokala märken. Butiken har letat upp lokala producenter, och förser varje närproducerad vara med rejäla skyltar så att konsumenten inte ska missa den.
Bollen var satt i rullning: efterfrågan föder utbud som leder till större medvetenhet och ännu mer efterfrågan. I dag säljer Ica Kvantum betydligt fler närtillverkade produkter än för bara ett år sedan.
Och visst är Uppsalabor lokalpatriotiska, enligt Rolf Carlson. Fast inte i den vanliga bemärkelsen:
- Min uppfattning är att folk inte väljer uppländska produkter för att man tycker att allt som görs här är bäst. Snarare för att man vill köpa närproducerat av ekologiska skäl, men också för att stötta lokala företag. Det är en trevligare typ av lokalpatriotism om du frågar mig.
Ketchupklumpen har i alla fall lossnat. Nu under oktober ordnas olika jippon i det närproducerades namn. Luthagens livs har den här veckan "Upplandsvecka" med provsmakning av och information om uppländska livsmedel. I morgon lördag bjuder Andersson & Tillman och nystartade Fyris senap utvalda handlare på VM-kval-kväll i senapsfabriken med lokal korv och lokal senap.
Och den 16 oktober arrangerar tidningen Relation en temadag med fokus på lokal mat, då 40 uppländska producenter ställer till med lokal matmarknad för företagare.
- Det är det lokala som berör, och det som vi vill lyfta fram i år. Vi upplever ett otroligt starkt intresse för lokal mat bland medlemmarna i vårt nätverk, säger Anna Larsson på Relation som är projektledare för temadagen.
Ett av de företag som finns representerade på relationsdagen är Andersson & Tillman, Uppsalaföretaget som mest är känt för sina korvar.
När företaget startade 1996 var frågan om närproducerat en icke-fråga. Men så kom klimathotsrapporterna och plogade vägen för en ökad miljömedvetenhet där närodlingens fördelar hamnade i strålkastarljuset.
- Det var väl för fyra fem år sedan vi började märka ett ökat intresse, och sedan dess har vi ökat produktionen med det dubbla. Och vi skulle kunna öka ännu mer eftersom efterfrågan på våra produkter är så stor, säger Ulf Tillman, vd för Andersson & Tillman.
Och framtiden då?
- Ja den ser ju väldigt bra ut. Jag tror absolut att intresset kommer att fortsätta öka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!