Ljusmys i advent kommer på räkningen

Det är inte bara ljus i vårt hus. I adventstid börjar det lysa och blinka i trädgårdar, verandor och på balkonger. Elförbrukningen väntas stiga markant och rådet att släcka efter oss är som bortblåst.

Eva Olsson Andersson är i stan för att komplettera sina ljusslingor hemma på gården utanför Östervåla.Foto: Jörgen Hagelqvist

Eva Olsson Andersson är i stan för att komplettera sina ljusslingor hemma på gården utanför Östervåla.Foto: Jörgen Hagelqvist

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2007-11-30 00:01
Vid Energimyndigheten har man nyligen dragit igång ett projekt för att se hur mycket mer energi svenskarna gör av med på ljusslingor och ljusdekorationer.
- Några exakta siffror kommer vi inte att få fram eftersom det handlar om beräkningar, säger Sherwan Fatah vid Energimyndigheten.
Han testar en rad ljusslingor, dels slingor som drivs med vanliga lampor och dels de som drivs med lysdioder. Syftet är bland annat att fastställa skillnaden i energiförbrukning mellan olika sorter.
Genom att studera energiåtgång under sex timmar och beräkna antal hushåll med ljusslingor hoppas han kunna ge en hygglig bild av hur mycket extra energi som krävs för att lysa upp trädgårdar och balkonger under en månad.
- Det är hemskt att slösa energi, men vad ska man göra. Det är fint och mysigt och man måste lätta upp i mörkret, säger Eva Olsson Andersson som bor på landet utanför Östervåla.
Hon vrider och vänder på alla förpackningar med slingor och dekorationer på Rusta i Uppsala.

Hemma på landet har hon redan fullt med ljusslingor: på balkongen, vid ingången till huset, runt köksfönstret, i plommonträdet och runt hönshuset.
- Jag behöver lite till, säger hon. Ljuset betyder så mycket.
Men jag har skaffat en timer för att spara energi.
Tobbe Eklund står också och funderar bland slingor och dekorationer, lysande tomtar, renar, snögubbar och slädar.
- Jag blev hitskickad hemifrån, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. På vägen hit fick jag en idé om en ljusgardin med lysdioder. Vi får väl se vad det blir, säger han och funderar vidare.
Lisa Pers-Olsén är marknadschef på Rusta. Det här är hennes tid, en av de bästa på året. Hur bra vill hon inte uppge. En affärshemlighet.
- Visst betyder julen mycket för vår försäljning.

Ljusbelysning blir allt mer populärt. Det tog ordentlig skruv för två tre år sedan, sen har det bara ökat med nya produkter, exempelvis elektriska snölyktor.
Blir det inte för mycket?
- Nej, det tycker jag inte, det är bara trevligt. Dessutom höjs ribban hela tiden för vad grannarna står ut med.
Anna-Greta Karlsson vid Konsument Uppsala har hittills inte fått några frågor om ljusslingor från Uppsalaborna. Men några goda råd förmedlar hon gärna.
- Först och främst tänker jag på säkerheten. Därför ska ljusslingan vara CE-märkt. Man ska också jämföra energiåtgång och använda timer så att det inte lyser i onödan under dagar och nätter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om