Ljuskrona lockar festivalbesökare
En ljusampel i silver från 1920-talet kan locka publik till domkyrkan i sommar. Reggaeintresserade har fått upp ögonen för en sällsynt sevärdhet med kopplingar till rastafarier och reggaemusik.
En silverampel som på 1920-talet skänktes av Abessiniens regent, Ras Teferi, har väckt intresse hos reggaeintresserade. Nu restaureras den hos Lindahl & Färnert Guldsmeder i Uppsala för att skina lagom till reggaefestivalen.
Foto: Rolf Hamilton
Fursten hade med sig en gåva i form av en tre-armad ljusampel i silver som sedan dess hängt i domkyrkan. För mindre än ett år sedan fick personal i domkyrkoförsamlingen höra talas om att det finns ett intresse för lampan från reggaeintresserade. Och förklaringen sitter alltså i att Ras Teferi, som brukar relateras till rastafarietron och reggaemusikens historia, en gång i tiden besökte Uppsala.
- En del betraktar honom som en Gud. Tydligen är det många som vill komma hit och se ampeln. Vi har inte varit uppmärksamma på detta tidigare, säger komminister Markus Holmberg i domkyrkoförsamlingen.
Yared Tekeste, chef för Reggaefestivalen, berättar att han tidigare tagit med sig artister på rundvandring i domkyrkan och visat lampan. Och nu börjar ryktet sprida sig att Haile Sellassie en gång i tiden besökte Uppsala.
- För mig personligen betyder det inte så mycket, men det är en kul grej att visa rastafarierna, säger Yared Tekeste.
Själv fick han höra talas om lampan via ryktesvägen. Yared Tekeste har bott i Uppsala i cirka 30 år. Hemma har han en reggaemusikskiva från 1980-talet där omslagsfotot visar Ras Teferis besök i Uppsala på 1920-talet.
Intresset för ampeln har gjort att domkyrkoförsamlingen nu skickat den till en guldsmed för att skina extra fint inför årets festival, 7-9 augusti. Dessutom ska det sättas upp ett anslag som talar om att den skänktes av Abessiniens regent.
- Den har hängt här i alla år utan att ha gjort något större väsen av sig, säger Marcus Holmberg som är komminister i domkyrkoförsamlingen.
Upsala Nya Tidning skrev om besöket 10 juni 1924. Av artikeln framgår att Ras Teferi under sin Europaresa ville besöka Sverige "av tacksamhet mot evangeliets budbärare och deras utmärkta skolarbete". Ras Teferi anlände med tåg, i en salongsvagn som Järnvägsstyrelsen hade ställt till förfogande.
Vid stationen möttes han av bland andra ärkebiskop Nathan Söderblom och landshövding Hjalmar Hammarskjöld. "Sedan fursten hälsat på de närvarande ställdes färden i bilar till universitetsbiblioteket, som besågs och där särskilt intresse ägnades åt samlingen av etiopisk litteratur. Därefter intogs te hos landshövding Hammarskjöld på slottet", skrev UNT:s utsände.
Som ett minne av domkyrkan överlämnades Svenska kyrkans handbok och en etsning av domkyrkan från domkapitlet. Och domkyrkan fick alltså en ljusampel av silver. Med ampeln följde en låda med vaxljus, varav tre finns kvar. Ampeln har genom åren hängt i det första minneskoret till vänster när man kommer in i domkyrkan.
FAKTA
Haile Sellassie, 1892-1975, var kejsare över Etiopien 1930-1974. Före kejsarkröningen kallades han Ras Teferi. Rastafari bygger på svarta messianska rörelser från början av 1900-talet och utvecklades från 1930-talet till en afro-messiansk kult med Haile Sellassie som Messias. Till kulten hör bland annat tvinnat hår, dreadlocks. "Lejonmanen" syftar på Haile Sellassies kejsarattribut "lejonet av juda". Rastafarier spreds över världen via musikformen reggae med Bob Marley som förgrundsgestalt.
Källa: Nationalencyklopedin
Haile Sellassie, 1892-1975, var kejsare över Etiopien 1930-1974. Före kejsarkröningen kallades han Ras Teferi. Rastafari bygger på svarta messianska rörelser från början av 1900-talet och utvecklades från 1930-talet till en afro-messiansk kult med Haile Sellassie som Messias. Till kulten hör bland annat tvinnat hår, dreadlocks. "Lejonmanen" syftar på Haile Sellassies kejsarattribut "lejonet av juda". Rastafarier spreds över världen via musikformen reggae med Bob Marley som förgrundsgestalt.
Källa: Nationalencyklopedin
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!