Ljusa tider för Uppsalahotell

Att ha ett eget hotell var länge Charlotte Helgessons dröm. I somras gick den i Uppfyllelse. Hon köpte Muttern - ett litet familjehotell vid studentstaden i Uppsala. Det första halvåret som egen företagare har gått bra. Men det gäller att hålla i pengarna.

För ett tiotal år sedan var Muttern vårdcentral. Landstinget hyrde det av bostadsrättföreningen strax intill. Nu renoverar Charlotte Helgesson hotellet.

För ett tiotal år sedan var Muttern vårdcentral. Landstinget hyrde det av bostadsrättföreningen strax intill. Nu renoverar Charlotte Helgesson hotellet.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2008-01-01 20:27
Det är torsdag förmiddag på Muttern. Gästerna har ätit frukost och buffén plockas undan. I korridoren brummar en dammsugare. Charlotte Helgesson tar emot i den lilla receptionen. Hon tog över hotellet i somras sedan de tidigare ägarna, Bo och Gunny Janzon drog sig tillbaka.
- Jag hade varit chef för hotellet sedan flera år och kunde verksamheten så de frågade om jag ville köpa, säger hon.
Det var lätt att tacka ja.
- Jag älskar det här hotellet. Storleken är bra. Man har god överblick, vet vad som händer och sker. Det har man inte på större hotell, säger hon.

Muttern är ett medelklasshotell med 26 rum. Namnet kommer från byggnadens sexkantiga form.
- Den gör att inget rum är det andra likt. Det ger hela huset en speciell karaktär. Vi har börjat renovera. Tre rum är klara. Vi har kaklat om badrummet och målat tak och väggar. Satt upp andra gardiner. Jag vill ha en enkel och lite minimalistisk stil på hotellet, säger hon.
Det första halvåret som hotellägare har börjat bra och 2007 blir ett gott år för branschen. Mycket tack vare högkonjunkturen. Linnéjubileet har inte givit så mycket. Men Charlotte Helgesson ser stora möjligheter för framtiden.
- Alla utbyggnadsplaner för Uppsala gör att efterfrågan på övernattningar växer och lyckas man etablera en flygplats här så tror jag vi kommer att få mycket fler gäster. I dag har vi cirka 75 procent beläggning, säger hon.

Målet är att prismässigt ligga en bit under de stora 4-stjärniga hotellen. Ytterligare ett par mindre hotell finns i stan, men de snarare kompletterar än konkurrerar med Muttern.
- Vi brukar faktiskt samarbeta lite. Har jag fullt så rekommenderar jag Akademikerhotellet eller hotell Viktoria. De gör samma sak med Muttern, säger Charlotte Helgesson.
Men konkurrensen för ett litet hotell är ändå hård, speciellt på helgerna då de stora hotellen sänker sina priser för att locka privatkunder.
- Vi tvingas sänka ännu mer. Kunderna är mycket prismedvetna. I veckorna är många av våra gäster sådana som besöker universiteten, sjukhuset eller olika företag. Under helgerna kan vi ha föräldrar som hälsar på sina barn som studerar här, säger Charlotte Helgesson.
Ekonomiskt går Muttern bra. Omsättningen har legat runt fyra miljoner kronor de senaste åren. Men kostnaderna för löner, hyror, tillstånd och annat är höga.
- Bara för våra tv-apparater betalar vi fem olika avgifter. Totalt blir det över 1000 kronor per apparat och år och vi har tv i alla rum. Uppsala kommun tar ut mycket för våra automatisk brandlarm. Så man måste hålla i pengarna ordentligt, säger Charlotte Helgesson.

I dag har hon nio anställda. Att ta steget till egen företagare var inte så stort, trots ansvaret.
- Det funkar jättebra för mig. Nu kan jag planera och ta beslut om förändringar på egen hand. Jag behöver inte fråga ägarna. Ekonomin sköter en av mina anställda. Dessutom är det enklare att vara ledig med mina barn när det behövs, säger hon.
Å andra sidan får hon jobba fler storhelger nu än tidigare.
- Jag tar själv nyårsafton i år. Det är nog första gången någonsin jag arbetar ett nyår, skrattar Charlotte Helgesson.
På lite längre sikt skulle hon vilja öppna ett hotell till men på andra sidan stan. Nya Konsert- och kongresshuset och Resecentrum kommer att dra mer folk till de östra stadsdelarna och där finns få hotell.




FAKTA/ Hotellbranschen i Uppsala har medvind

Uppsalas tio största hotellanläggningar har tillsammans cirka 1200 rum med cirka 1800 bäddar. Under årets nio första månader ökade antalet övernattningar med 5,4 procent. Det innebär 8842 antal fler övernattningar än motsvarande tid förra året. Av dem är en majoritet, 74 procent, knutna till affärsresor och konferenser. Enligt Charlotte Ullberg, marknadschef för affärsturism vid Uppsala Tourism beror ökningen dels på högkonjunkturen. Men också på expansionen inom Uppsalas Life Science- och energisektorer.
- Både företag och forskning växer. Det ökar behovet av att träffas. Jag uppskattar att ökningen av antalet gästnätter kommer att fortsätta året ut, säger hon.
PERSONLIGT/ Charlotte Helgesson, 35 år.
Bor: I Villa i Rasbokil utanför Uppsala
Familj: Gift med Inge, två barn 8 och 10 år.
Bakgrund: Har gått den långa vägen. Som 17-åring städade hon flygplan på Arlanda sedan blev det komvux och deltidsjobb på Hotell Gillet. Hotellchef på Muttern i sju år. Nu ägare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!