Ljus är idén för nytt UF-företag
Anderas Björk, Marcus Jansson och Mikael Tarekegn ville som UF-företagare utmana sig själva. Valet föll därför på belysning. De säljer en typ av lampa som de menar leder till en ljusare framtid för miljön.
Marcus Jansson, Andreas Björk och Mikael Tarekegn har lärt sig mycket sedan de startade företaget, inte bara inom ekonomi
Foto: Annika af Klercker
Företaget driver han tillsammans med Mikael Tarekegn, marknadsansvarig och Marcus Jansson, ekonomiansvarig. De går tredje året på samhällsvetarprogrammet med företagarprofil på Linnéskolan. I studierna ingår det att under årskurs tre driva ett UF-företag (ung företagsamhet).
De tre har valt att satsa på så kallade LED-lampor (light emiting diods) som består av ihoplödda lysdioder. LED-lampor används till exempel i trafikljus och i cykellampor. Fördelen med LED-lampor är att de håller länge, upp till 50 000 timmar, och att de till skillnad från lågenergilamporna är miljövänliga. Lågenergilampor innehåller nämligen kvicksilver. Den största nackdelen med LED-belysningen är dock det höga priset. En klotlampa som ersätter en 40 W glödlampa kostar runt 350 kronor. Företagets största utmaning är att få människor att se bortom priset.
- Det är priset som folk tittar på först. Man måste övertyga folk bortom det, säger Marcus Jansson.
Tanken är att de ska sälja både till privatpersoner och företag men de har varit enklare att nå ut till företag eftersom de kan tjäna mycket på att byta belysning. Ledlux erbjuder företag en kostnadsfri kalkyl över hur mycket pengar de kan spara på att byta belysning. På grund av den långa hållbarhetstiden finns stora pengar att tjäna även om inköpskostnaden är hög. De har till exempel gjort en kalkyl för en klockaffär i stan som använder många spotlights till sin skyltning.
Enligt Ledlux beräkning kan de sänka sina kostnader från 77 000 till 32 000 på själva inköpen av lampor. En halogenlampa drar 35 W medan en LED-lampa drar 3 W. Beräknat på 55 000 timmar kan butiken sänka elkostnaderna från 325 000 kronor till 27 000 kronor.
- En annan fördel är att LED-lamporna inte avger så mycket värme, de kommer upp i 37 grader ungefär. Butiker lägger ner mycket pengar på att kyla ner lokalerna eftersom deras lampor avger så mycket värme, säger Marcus Larsson.
Varför har då inte LED-lamporna ännu slagit på marknaden?
- De är de stora jättarna som Ikea och Clas Ohlson som styr, de måste haka på detta. Det kommer de att göra inom ett par års tid, säger Mikael Tarekegn.
Närmast för Ledlux står nu att förbereda sig inför UF-mässan på Fyrishov den 29 mars där UF-företagare från hela länet kommer att presentera sina produkter. I maj ska företaget avvecklas, det ingår i själva projektarbetet, men de funderar på att driva företaget vidare efter skolan.
- Ingenting är bestämt ännu men marknaden finns, säger Mikael Tarekegn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!