Livsmedelsverket hårdgranskar mjölkprodukter

Nya mejeriprodukter dyker ständigt upp - och konsumenterna köper gärna. Nu ska Livsmedelsverket kontrollera hundratals mjölkprodukter genom att titta på bland annat näringsvärden, tillsatser och datummärkning.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2004-03-01 00:00
Undersökningar har visat att just mejeriprodukter och i synnerhet fil och yoghurt är livsmedel som konsumenter gärna testar när någon ny vara lanseras. Mest intresserade av att testa nytt är unga personer. Syrade produkter av olika slag, som creme fraiche, ökar kraftigt i försäljning. I synnerhet de med låg fetthalt. Visp- och kaffegrädde köps av allt färre.
Nu ska för första gången alla mejeriprodukter granskas samtidigt. Ett omfattande arbete väntar Livsmedelsverket som har tillsynsansvaret för de stora mejerierna runt om i landet. Alla mjölkprodukter från Arla, Milko, Norrmejerier, Skånemejerier, Gefleortens mejeriförening, Wapne-Halland och Falköpings mejeri ska undersökas.

Bestämda regler
Verket ska hämta in mjölk, grädde, fil, yoghurt, keso, drickyoghurt, smör, bregott, creme fraiche och gräddfil från de stora anläggningarna. Utöver detta ska också livsmedel inhandlas i matbutiker.
— Det finns mycket bestämda regler för mejeriprodukter. Det gäller allt från tillsatser och märkning. Det går till exempel inte att ta bort det animaliska fett och ersätta det med ett vegetabiliskt, säger Åsa Eneroth, statsinspektör vid Livsmedelsverkets tillsynsavdelning som är ansvarig för granskningen.

Datummärkningen vacklar
Ingrediensförteckningar ska synas för att ta reda på om alla näringsvärden redovisas. Om nyckelhålsmärkning används gäller vissa regler. Av och till har det också visat sig att datummärkningsreglerna för mat inte följs och kontroll av den ingår också i undersökningen.
Fortfarande är det dock inte helt säkert om Livsmedelsverket kommer att ta med mejeriprodukterna som importeras. Den gruppen blir allt större. Märken som Valio, Danone och Yoplait tillverkas inte av de svenska mejerijättarna.
- Vi har ännu inte bestämt oss om de produkterna ska ingå i undersökningen, säger Åsa Eneroth.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om