Livsmedelsverket fick "förlåttårta"
Kaktillverkaren Delicato drar tillbaka annonserna med en chokladtårta garnerad med nyckelhål i florsocker och "nyckelhålsmärkt" skrivet i glasyr.
Kaktillverkaren går nu Livsmedelsverket tillmötes och tar ner nyckelhålsannonsen.
- Som plåster på såren för övertrampet levererar Delicato i dag nybakade chokladtårtor med texten: "Förlåt" till Livmedelsverket, säger företagets VD Peter Larsson.
Samma kaktillverkare har i flera kampanjer tidigare skojat med nyttighetsbegreppet.
Men nu har man alltså gått för långt, menar Livsmedelsverkets chefsjurist Göran Anér, som menar att tårtreklamen, som syns på stortavlor runt om i landet, är ett solklart varumärkesintrång.
I ett brev till Delicato påpekar han att nyckelhålet är ett registrerat varumärke och att tårtor inte är en sådan produktgrupp som får nyckelhålsmärkas. Detta eftersom tårtor varken uppfyller de villkor som ställs på låg halt av fett, socker och salt, eller har en hög halt av kostfiber. Därför uppmanas Delicato omgående upphöra med märkningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!