Liten men viktig

Trots tuffare konkurrens från nya och gamla butikskedjor utgör fortfarande småbutikerna ett stående inslag i Uppsalas handelsmiljö. City besöker tre butiker som trots sin litenhet kan spela stor roll.

Hanna Skarp äger modebutiken Herta, som nyss bytt lokal.

Hanna Skarp äger modebutiken Herta, som nyss bytt lokal.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2009-10-23 07:00
- De som väljer att starta en egen butik är oftast entreprenörer, eldsjälar som verkligen gillar det de gör. Småbutikerna säljer kanske inte de där jeansen som finns på alla andra ställen, så de bidrar till en ökad mix och variation i handelsmiljön, säger Matti von Magius på Upsala handelsförening.
De privatägda fåmansbutikerna, där ägaren oftast har daglig kontakt med sina kunder, kan förstås ha olika karaktär beroende på bransch och inriktning. De flesta finns i stadskärnan.

För cirka ett år sedan slog skivbutiken Musikörat igen, en av de sista i Uppsala i en plågad bransch. Kvar blev Örat, en skivbutik i lite mindre format som nu ligger på Kungsgatan nära trafikbruset vid Resecentrum. Kvar är också Peter Ericsson, en av de tidigare delägarna till Musikörat, som nu driver verksamheten ensam.
- Utbudet är ungefär detsamma som förut, men jag har tagit bort tv-shopprodukterna. Där går det inte att konkurrera med stormarknaderna eller kedjorna, säger Peter Ericsson.
På frågan om hur lågkonjunkturen drabbat honom konstaterar han krasst att "det nog alltid är lågkonjunktur i skivbranschen".

Skoaffären Footish ligger inklämd mellan några av restauranghaken på Östra Ågatan. Butiken startade i privat regi för två år sedan av Johan Allén och Martin Jällström. I början profilerade de sig mot sneakers men har efterhand breddat sortimentet med kläder och and­ra skomodeller.
- Det är tufft att vara ensam, och konkurrensen är hård i Uppsala. Man får göra allt själv, från försäljning till att putsa fönster. Men det är en stor frihet också, inte minst för att man kan sätta sina egna tider, säger Johan Allén, som precis som sin kollega fortfarande har ett annat jobb vid sidan om för att det ska gå runt.
Många kunder som söker sig till butiken är på jakt efter lite mer udda eller exklusiva modeller, tycker han.
- De är kanske lite mer kräsna och vet vad de vill ha. Men exklusivt behöver inte betyda att det är dyrt.

Friheten som ensam framhålls också av Hanna Skarp, ägare till modebutiken Herta på S:t Eriks torg. Butiken, som fram till i våras låg i S:t Persgallerian, har nominerats i kategorin årets svenska dambutik i modegalan 2009, som arrangeras av tidningen Habit. Tävlingen avgörs i Stockholms stadshus den 11 november.
- För mig har det varit en stor vinst att flytta till eget läge. Vi kan inte hålla öppet alla dagar i veckan, men i stället satsar vi på mer personlig service när vi väl har öppet.
Hon har kunnat utöka butikssortimentet rejält sedan flytten, med heminredningsartiklar som ska tilltala även den manligare köparen. Dessutom uppskattar hon läget nära andra småbutiker.
- Eftersom vi är på samma nivå har vi mycket dialog sinsemellan, vilket ger en helt annan atmosfär. Det behövs fler fristående butiker i Uppsala, säger Hanna Skarp.
Något som Matti von Magius instämmer i.
- Absolut, det vore jättebra med fler privatägda butiker. Allting bygger på att rätt lokaler finns tillgängliga, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!