Liten flygplats med stora underskott

Västerås flygplats borde räknas som nationell strategisk resurs. Det anser Mikael Nilsson, flygplatschef i Västerås sedan 2001.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2008-01-20 14:56
Att flygplatsen i den regeringsutredning över landets flygplatser, fördelning av statsbidrag och transportpolitiska mål som presenterades i höstas inte fanns med bland dem som föreslås få statsbidrag förvånade honom inte, däremot att den räknades in bland "övriga", och alltså inte som strategiskt viktig, varken nationellt eller regionalt.
- Vi hade inga statsbidrag förra året heller, och att de skulle tas bort var känt sedan tidigare och något som vi räknade med. Men vi tycker definitivt att vi borde vara en strategisk resurs till och med i ett nationellt perspektiv, säger Mikael Nilsson.

Han motiverar det med att det redan är trångt på Arlanda, och att en fjärde landningsbana där skulle bli väldigt dyr att bygga:
- Jag tror inte att det kommer att byggas några nya flygplatser i Sverige framåt i tiden. Bättre då att utnyttja de vi har och flytta trafik hit, vi har ett väldigt bra läge i Mälardalen, säger Mikael Nilsson.
- Dessutom har vi Hässlögymnasiet här som utbildar såväl flygtekniker som piloter och använder sig av flygfältet kontinuerligt.

Diskussionerna om ett Uppsala Air, en civil flygplats vid Ärna i Uppsala har naturligtvis inte gått honom förbi:
- Vi vet inte var de planerna slutar, men självklart skulle det bli en konkurrent till oss. Precis som Örebro, Skavsta och Arlanda.
Till skillnad från storflygplatserna Arlanda, Landvetter och Sturup, samt Bromma, Luleå och Umeå som samtliga går med vinst, kommer Västerås att redovisa ännu ett år med röda siffror i bokslutet för 2007. Det är inte klart ännu men Mikael Nilsson tror att förlusten kommer att ligga runt 23 miljoner kronor.
Enligt Per Vannesjö (m), ordförande i styrelsen för Västerås Flygplats AB, finns det inga planer på att lägga ned flygplatsen trots att den går med miljonunderskott år efter år:
- Vi önskar naturligtvis att underskotten ska minska och helst försvinna, och det är också vad vi jobbar för att uppnå. Charter, lågpris och matarflyg till de stora flygplatserna behöver de mindre flygplatserna och långsiktigt är det en växande marknad, säger Per Vannesjö på en raspig telefonlinje från Australien.

Det är lågprisflyget Ryan Air som är Västerås huvudkund, men nu finns också ett antal charteravgångar, och antalet charterpassagerare mer än fördubblades under 2007, från drygt 6 000 till knappt 13 000 personer. Försvarsmakten använder också Västerås flygplats för transporter av personal främst till Kosovo, men tidigare också till Liberia och Afghanistan. I höstas använde även Nordic Battlegroup flygplatsen.
Under UNT:s besök landar ett Ryan Air-plan som kommer med ett ganska litet antal passagerare från Stansted norr om London. Betydligt fler väntar i transithallen på att planet 25 minuter senare ska lyfta och ta dem med tillbaka till Stansted.

En av Englandsresenärerna är Mary Torrence från Långhundra:
- Jag har rest från Västerås till London många gånger, och direktbussarna från Uppsala till flygplatsen i Västerås har gjort resandet ännu enklare än det var tidigare. Det är en liten flygplats men den har allt man behöver, säger Mary Torrence.
Piloten som gör en "walk around-inspection", en utvändig kontroll av planet innan det ska avgå igen, är Graham Flynn. Han är mycket nöjd med Västerås flygplats:
- Det är fantastiskt lugnt här, killen i flygledartornet är väldigt trevlig, landningsbanan är bra och det är aldrig några förseningar vid landning här. Hur ekonomin för flygplatsen är vet jag inte, men det måste vara bra för dem som bor här att ha en flygplats så nära.
BAKGRUND
Sveriges första flygflottilj, F1, byggdes upp vid Hässlö där Västerås flygplats nu ligger. Militären fanns kvar till 1986. Västerås stad köpte området som omvandlades till helt civil flygplats. Men redan från 1975 flög SAS civil trafik mellan Hässlö i Västerås och Köpenhamn. Linjen drogs in i mars 2007.
Västerås flygplats är helägd av Västerås kommun genom ett bolag. Flygplatsen har en drygt 2500 meter lång landningsbana, terminalbyggnad med kafé, bar och taxfreebutik, långtidsparkering och direktbussar från Uppsala, Stockholm och Västerås centrum.
2007 reste 184 513 passagerare till eller från flygplatsen, knappt 4 000 färre än året före.
Förutom Ryan Airs två dagliga turer fram och tillbaka till London går ett mindre antal charterflyg från Västerås till bland annat Kanarieöarna, Turkiet och Kreta. Sedan 2002 flyger också Försvarsmakten från Västerås.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om