Linum lanseras i USA

Hemtextilföretaget Linum i Uppsala planerar att gå in på den amerikanska marknaden. Samtidigt säljer bolaget sin fastighet i Fyrislund för 22 miljoner.

Uppsala2007-12-04 19:00
Enligt Linums vd Sven Kempe ska pengarna från försäljningen användas för att göra bolaget mer offensivt. Verksamheten i Europa ska stärkas samtidigt som bolaget går in på den amerikanska marknaden.
- I stället för att ha pengarna i en fastighet så ska vi satsa på de marknader vi kan och där vi är starka. Våra produkter finns på de bästa butikerna runt om Europa och en efterfrågan finns också i USA, säger han.
Linum säljer designad hemtextil till en lång rad butiker i Sverige och Europa. Omsättningen ligger på cirka 140 miljoner kronor per år. Målet är att öka omsättningen till 180 miljoner på två års sikt.

Aspholmen Fastigheter köper Linums lokaler i Fyrislund och stärker därmed sin ställning som storägare i området. Linum blir dock kvar som hyresgäst. Linum har ett 60-tal anställda vara 20 i Sverige.
Linum fick nyligen andra pris vid Stockholms trendgala för sitt arbete med ekologiska infärgningsmetoder vid sina produktionsanläggningar i Indien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!