Linda nekades åka med bussen trots giltig biljett - blev utskälld

Linda Abrahamsson nekades att åka med bussen. Trots att hon tycks ha haft en giltig biljett. "Att stå och bli utskälld inför en fullsatt buss var nästan knäckande för henne", säger hennes pappa.

Linda Abrahamsson.

Linda Abrahamsson.

Foto: Staffan Claesson resp. Privat

Uppsala2016-05-10 09:21

Uppsalabon Linda Abrahamsson, 36, åker buss varje dag till sitt jobb på en daglig verksamhet. Varannan, var tredje vecka brukar hon hälsa på sin pojkvän som bor i Västerås. Varje gång använder hon sitt årskort på UL. Ett kort föräldrarna skaffat för att det ska vara så enkelt för henne som möjligt.

– Vår dotter har ett begåvningshandikapp, ett lättare förståndshandikapp. Genom åren har vi kämpat med att bygga upp hennes självförtroende så att hon ska klara saker och ting själv. Normalt skjutsar jag henne alltid ned till resecentrum och hjälper henne på bussen, berättar hennes pappa Tommy Lindberg.

Den sista fredagseftermiddagen i maj fanns det ingen parkering vid bussen till Västerås. Tommy Lindberg släppte därför av sin dotter och åkte från resecentrum, i god tro om att hon skulle klara sig själv på bussen. Något hon brukar göra, enligt pappan. Bara någon minut senare ringde Linda upp, storgråtande.

– Hon ringer, fullkomligt panikslagen, och berättar att hon blivit utkastad från bussen. Chauffören hade skrikit "ut ur min buss" och sagt att kortet inte gällde. Det var en fruktansvärd upplevelse för henne, säger Tommy.

På UL center i Resecentrum konstaterade man att det inte var något fel på kortet. Tommy har sedan varit i kontakt UL som bett om ursäkt.

– De sa att vi naturligtvis ska bli kompenserade. Men sådana där chaufförer ska inte ha det jobbet. När man har ett sådant begåvningshandikapp som min dotter och inte är så kaxig i sig själv och sedan blir utskälld inför en nästan fullsatt buss är det ju nästan knäckande.

UL har inte utrett ärendet färdigt, enligt informationschef Sture Jonsson. Innan de kan ge ett färdigt svar till pappan måste de få in alla uppgifter från bussbolaget Nobina och busschauffören.

– Men utifrån den information vi har nu finns det inget som talar för att det skulle ha varit något fel på busskortet. Det verkar vara ett helt giltigt kort.

Händer det ibland att det blir någon typ av missförstånd?

– Det normala är att kortläsaren antingen godkänner eller underkänner ett kort. Om kortet inte godkänns skriver föraren en felrapport. Men det normala är att kunden får åka med i alla fall. Om det är något fel på kortet är det ju inte kundens fel.

Om det skett något fel hos bussbolaget, händer något mer än att ni lämnar ut en kompensation?

– Om det en förare som gjort fel behöver bussbolaget se över om den här föraren eller en grupp förare har en brister i sin utbildning. Om det är ett tekniskt fel ligger det på vår sida eftersom vi tillhandahåller biljettsystemet. Därför är det viktigt att vi tar reda på vad som verkligen har gått fel så att vi kan förhindra att något liknande händer igen.

Roger Norman, trafikchef på Nobina i Uppland, säger att han varit i kontakt med chauffören. I ett mejl till UNT skriver han:

"Jag tror att det är ett beklagligt missförstånd. Kunden har uppgivit att denne vill åka på reskassa. Föraren har då kollat mot reskassan, inte om det funnits andra kort."

Linda Abrahamsson säger att hon trots det som hänt inte är rädd för att åka buss igen. Men hon vill inte att andra ska riskera att behöva uppleva samma sak.

– Det enda jag vill att UL ska göra är att, händer det en gång till, om en annan person får samma upplevelse som mig, tycker jag inte att busschauffören ska köra buss. Då ska han bara gå ur bussen och sticka därifrån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!