Linbana över Uppsala?

Kan en linbana råda bot på framtida trafikproblem i Uppsala? Färdmedlet är snabbt och skulle vara ett alternativ till busstrafik, visar en utredning.

Kollage: Uppsalavy plus linbana

Kollage: Uppsalavy plus linbana

Foto: Fr vänster: Sven-Olof Ahlgren/arkiv och TT/arkiv

Uppsala2015-11-12 06:00

I trafikanalysen som ligger till grund för Uppsala kommuns översiktsplan finns det en ovanlig rubrik: Linbana. I det 50-sidiga dokumentet ägnar inhyrda konsulter en sida åt att analysera hur trafikflödet skulle påverkas om det fanns en linbana mellan Ultuna och Bergsbrunna.

Läs mer: Cyklister vill ha bättre lösningar

Texten är illustrerad med ett fotografi från en linbana i Hong Kong. I analysen antas att Uppsala skulle ha en linbana utan mellanliggande stopp, med en hastighet av 27 kilometer i timmen och 30 sekunders turtäthet.

Fågelvägen mellan Ultuna och Bergsbrunna handlar om en sträcka på cirka tre-fyra kilometer. Linbanan lyfts fram som ett snabbt färdmedel, "i princip utan väntetid". Nackdelen för resenären är att en linbana ofta innebär ett byte för att nå slutdestinationen för resan.

Utredarna tror dessutom att linbanan skulle bli en konkurrent till kollektivtrafiken på ett negativt sätt. Å andra sidan, menar man, kan linbanan avlasta kollektivtrafiken genom den höga passagerarkapaciet som ett linbanesystem har jämfört med traditionell kollektivtrafik.

Gatunämndens ordförande, Johan Lundqvist (MP), tror dock att idén stannar på pappersnivå. Den finns inte heller med i den översiktsplan som finns ute på remiss.

– Jag tror inte alls att det är sannolikt med en linbana, däremot kan det bli en kollektivtrafikförbindelse från Ultuna till Bergsbrunna.

Av de trafikslag som inte finns i dag tror Johan Lundqvist mest på spårvagnar i det framtida Uppsala.

– Spårburen trafik är snabb och har hög kapacitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!