Lidl och Netto rivstartade

Lågpriskedjorna Lidl och Netto har lyckats över förväntan i Uppsala. Netto ska öppna två nya butiker under nästa år. Både Maxi och Rätt Pris har känt av konkurrensen. Samtidigt visar färska siffror att handeln i Uppsala län utvecklas sämre än i andra delar av landet.

Uppsala2004-10-28 00:00
Netto och Lidl öppnade i Uppsala i början av september. I ett slag fick den etablerade handeln två lågpriskonkurrenter med totalt tre butiker. Nettos regionchef, Thomas Hansen, tycker att de första två månaderna har gått bra.
— Bättre än vi förväntat oss. Vi är väldigt nöjda och räknar med att kunna starta ytterligare en eller två butiker i stan under nästa år, säger han.
Nettos omsättning i kronor och ören vill inte Thomas Hansen prata om.
— Vi berättar aldrig sånt. Men båda våra butiker har sålt bra och det gäller för hela sortimentet.

Vana vid konkurrens
Även René Lindholm, Sverigechef för Lidl, är nöjd. Försäljningen i butiken i Stenhagen har gått bra, trots närheten till Maxi stormarknad.
— Vi är vana vid konkurrens. Den är oftast tuffare i andra europeiska länder. Hela vårt sortiment säljer förvånansvärt bra både här i Uppsala och i landet i övrigt, säger han.
Konkurrenten Maxi har dock känt av att Lidl öppnat.
­— Den ökning i försäljningen som vi hade innan Lidl kom har stagnerat. Om det beror enbart på Lidl är svårt att säga. Vi fick ju tre nya spelare på plan på en gång, säger Maxis ägare Urban Malm.

Priserna sjunker
Samtidigt tror han att Uppsalas stagnerade befolkningsökning och den utbyggnad som Maxi nu genomför spelar in. Även ändrade matvanor påverkar försäljningen. Om folk konsumerar mer snabbmat och färdiglagat så minskar behovet av inköp från affären.
Uppsalas egen lågpriskedja, Rätt Pris, kände främst av konkurrensen under de första veckorna.
— Och då mest i vår butik på Björkgatan. Annars hände inget speciellt. Jag tycker marknaden står fast. Men prisutvecklingen är negativ. Priserna har sjunkit under hela året och jag tror att trenden kommer att fortsätta så, säger ägaren Gunnar Bergström.

Uppsala utvecklas dåligt
Lågpriskonkurrens är inte enda orsaken. Fler butiker bygger ut och blir större. Dessutom är den svenska marknaden ganska liten och när priserna sjunker så växer den sämre.
Färska siffror från Handelns Utredningsinstitut,Hui, visar också att dagligvaruhandeln utvecklas dåligt i Uppsala län. Under hela förra året ökade försäljningen bara med en procent. Genomsnittet i riket låg på plus tre procent.
— Vad det beror på vet jag inte. Men hela Svealand har låga siffror. Kanske är levnadsomkostnaderna högre här, säger Meta Troell vid organisationen Svensk handel.
Hon tror dock att lågpris kan dra upp försäljningen.
— Man blir med intressant som köport med fler lågprisbutiker, säger hon.

Fakta: dagligvaruhandelns utveckling 2002-2003 kommunvis.
Uppsala: +1
Tierp: +1
Enköping: +3
Östhammar: -1
Håbo: +1
Älvkarleby:+3
Norrtälje:+4
Sigtuna:+2
Heby: +3

Källa: Handelns Utredningsinstitut
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om