Ställningstagandet vid medlemsmötet är rådgivande och formellt fattar partiet beslut i frågan vid ett möte i fullmäktigegruppen under kommande vecka. Mohamad Hassan, kommunalråd, räknar dock med att utslaget kommer att bli detsamma även på det mötet.
– Vår ambition är att gå till val som det borgerliga partiet som förespråkar spårvagn med tanke på miljön, klimatet och trängseln i Uppsala, säger Mohamad Hassan.
Det tidigare ställningstagandet från Liberalerna var ett ja med förbehåll att minst fem andra partier i kommunfullmäktige ställer sig bakom projektet. Men den linjen är inte längre hållbar, enligt Mohamad Hassan.
– När vissa partier vill göra detta till en valfråga så kan vi inte hänvisa till vad andra partier tycker. Vi måste ha vår egen uppfattning.
Han säger att även om en del av finansieringen är säkrad genom statsbidrag på 3 miljarder samt värdeökningar på mark längs spåret så får man vara beredd på att det kommer att kräva kommunala pengar för att täcka kostnaderna i projektet.
– Man måste vara medveten om att även om man säger nej till spårvagn så innebär det också en kostnad på flera miljarder samtidigt som biltrafiken ökar. Och då tycker jag att vi ska använda våra miljarder på ett smart sätt, säger Mohamad Hassan.
Förutom Liberalerna har även Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministisk Initiativ sagt ja till spårvagn. Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har röstat nej.