Det som inte går att bygga som Trafikverket tänkt är ett två kilometer långt avsnitt på åkrarna öster om Älby. Vägmaskiner håller på att asfaltera en korsning strax intill det problematiska området som löper efter Sämjestabäcken. Längre än så kommer de inte. Leran i marken är så lös att det är svårt att skapa ett stabilt underlag för den nya vägbanken.
Enligt projektledare Lars Bengtsson från Trafikverket så har entreprenören Svevia som bygger vägen gjort stabiliseringar med cementpelare och lagt på så kallad överlast – en halv meter sten och grus – för att pressa samman leran i marken så att den ska bli stabil.
– Men det har inte gått som vi vill. Vägen har inte satt sig riktigt ännu så vi kommer inte att hinna få det här vägavsnittet klart till månadsskiftet september-oktober. Det har varit mycket besvärligt, säger han.
Det innebär att trafiken kommer att tvingas ta en omväg under den förlängda byggtiden. Hur länge det dröjer är oklart. I veckan ska markexperter kolla om den lösa leran stabiliserats så mycket så att det går att bygga vägbanken klart under hösten.
– Allt hänger på vad geoteknikerna säger. Kan vi börja ta av överlasten så innebär det att vi först måste schakta bort det halv meter tjocka lagret av berg och grus. Sedan ska själva vägkroppen göras klar, säger Lars Bengtsson.
För att få vägen färdig krävs också lite tur med vädret. En varm och torr höst är idealet. Blir det mycket regn, snö och kallt så går det kanske inte att lägga asfalt och göra vägen farbar. Då måste hela avsnittet vänta till våren.
Hur har det kunnat bli så här?
– Geoteknikerna gör alltid beräkningar av hur underlaget ser ut. Men det är beräkningar. Vi vet inte alltid hur det verkligen ser ut och det här var inget vi hade med i våra beräkningar, säger Lars Bengtsson.
Har ni kalkylerat fel?
– Nej. Jag kan inte säga att någon beräknat fel. Det vore för mycket. Vägen har inte satt sig i den takt vi tänkt oss. Det var svårt att förutse.
Totalt kostar det 14 kilometer långa vägavsnittet 355 miljoner kronor att bygga. Lars Bengtsson tror dock inte att förseningarna ska fördyra projektet.
De övriga två delarna av väg 288 mellan Jälla och Hov är i princip klara och kommer att kunna tas i bruk som planerat.
Lera lägger hinder i vägen
Trafikverket har stora problem med nybygget av väg 288 mellan Älby och Gåvsta. Vill det sig riktigt illa så kan den delen av vägen inte tas i bruk förrän till våren.
Foto: Tor Johnsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!