Lekfull duo skapar för starka tjejer
MODEVECKAN. Londonbaserade Jojo & Malou inspireras av starka tjejer i sin design. I veckan har designduon ställt ut sina senaste kollektioner på Stockholms modevecka. Men i framtiden siktar de mot stjärnorna.
Det går allt bättre för Londonbaserade designduon Jojo & Malou. I veckan är de aktuella på Stockholms modevecka.
Foto: Scanpix
- Det är jättekul att det går så bra här i Sverige även när vi inte är här hemma. Det gör oss jätteglada, säger duons ena halva, Malou Palmqvist.
Jojo & Malou började jobba tillsammans 2005 då de medverkade i modetävlingen Fashion Fringe i London där de fick visa en första kollektion på London Fashion Week. 2006 startade de sitt märke som hittills har kommit ut med fem kollektioner.
Den sjätte, den färgsprakande höstkollektionen "Lipstick" som visas på Riche under en månad framöver, har 80-talets idoldyrkan som inspirationskälla. Den sjunde och kommande vårkollektionen är en helt annan historia. Kollektionen som har fått namnet "Private Eyes" är inspirerad av surrealism, Rosa Pantern och privatdetektiver och är inriktad på funktion.
- Funktionerna på plaggen är rätt detektiviga; man kan vända ut och in på och ta bort saker från plaggen, säger Jojo Ericson.
- Så att man ska kunna gömma sig eller fort förändra sitt utseende och kunna smälta in, fortsätter Malou Palmqvist.
Men att smälta in är kanske inte det första man tänker på när det gäller Jojo & Malous kläder. Deras plagg i lila och rosa med röriga prints som kännetecken sticker ut och känns väldigt individuella. I fotoutställningen på Riche har de använt goda vänner som modeller, bland andra den hajpade sångerskan Lykke Li. Och valet av modeller speglar också den typ av tjej som duon oftast har i åtanke när de skapar.
- Det är tjejer med egna karriärer - de är sångerskor, journalister och skådespelare. De gör sin egen grej och inte är menlösa människor. De bara kör på det de gör och är starka brudar som står för vilka de är. Det är väldigt inspirerande, säger Malou Palmqvist.
Själva siktar de högt. Till våren släpper skomärket Gram en sko med deras prints på. De har också börjat producera accessoarer som exempelvis smycken och scarves och hoppas i framtiden även på väskor och parfym. Just nu planerar de även en egen webbutik.
- Och vi vill ha stora flagship stores i alla de stora städerna och sälja bra och brinna för det vi gör, säger Malou Palmqvist.
Varför funkar ni bra ihop?
- Vi har samma humor och har så kul tillsammans när vi jobbar. Vi var bra kompisar innan vi började jobba ihop. Först tyckte vi inte om varandra men sedan blev vi jättetajta. Vi är som yin och yang. Samtidigt som vi är som Björn & Benny, haha, säger Malou Palmqvist.
Fakta/Jojo & Malou:
Namn: Jojo Ericson och Malou Palmqvist.
Ålder: 26.
Bor: I London.
Bakgrund: Träffades när de gick på designcollege i London för åtta år sedan. Efter examen 2004 jobbade de på varsitt håll med olika desigers, för att sedan slå sig samman 2005 i tävlingen Fashion Fringe i London. De kom trea i tävlingen, och priset var en visning på London Fashion Week.
Framöver: I höst visar de sin vårkollektion på Londons modevecka. Till våren medverkar de i sitt första skosamarbete: märket Gram släpper då en sko med deras prints på.
Namn: Jojo Ericson och Malou Palmqvist.
Ålder: 26.
Bor: I London.
Bakgrund: Träffades när de gick på designcollege i London för åtta år sedan. Efter examen 2004 jobbade de på varsitt håll med olika desigers, för att sedan slå sig samman 2005 i tävlingen Fashion Fringe i London. De kom trea i tävlingen, och priset var en visning på London Fashion Week.
Framöver: I höst visar de sin vårkollektion på Londons modevecka. Till våren medverkar de i sitt första skosamarbete: märket Gram släpper då en sko med deras prints på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!