Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd (Ron) fast, uppger Dagens Media.
I annonsen syntes 20 bilder på en familj med en väldigt traditionell syn på hur ett hushåll ska fungera. Den lättklädda kvinnan bakade, medan mannen satt i en läderfåtölj eller drack öl mot en husvägg.
Uppsalamäklarens annons väckte starka reaktioner på sociala medier, Hemnet plockade bort annonsen och den anmäldes till Reklamombudsmannen.
– Den strider mot våra regler. Vi anser inte att reklamen speglar huset som ska säljas på ett objektivt sätt, sade Moa Jegert, pressansvarig på Hemnet, till UNT då.
Men Ron friar:
”Opinionsnämnden anser att reklamen är utformad med ett humoristiskt anslag och att en genomsnittskonsument uppfattar detta”, skriver Ron i sitt beslut, och tillägger:
”Humor och ironi används ofta i reklam. Sådant kan mildra en schablonisering av könsrollerna och göra den mindre kränkande, samtidigt finns alltid en risk att det man vill ironisera eller göra sig rolig över istället förstärks.”
Mäklarfirman Rois plockade bort bilden på tjejen i köket så fort de blivit informerade om att de blivit anmälda.