Lättare anlita bygghjälp
Från och med den första januari har privatpersoner ett mindre ansvar när de beställer byggjobb.
Syftet med ändringarna i arbetsmiljölagen är att bättre följa EU:s byggplatsdirektiv.
- Förhoppning är att höja säkerheten och minska olyckorna, säger Ulla Rosenius, sakkunnig vid Arbetsmiljöverket.
Tidigare har den som anlitat en byggfirma, för att bygga om badrummet eller lägga om taket till exempel, varit ansvarig för att utforma en arbetsmiljöplan. Av planen ska det framgå om det finns speciella risker med arbetet, till exempel arbete på hög höjd eller skadligt byggdamm, och hur de ska åtgärdas.
- Problemet var att många privatpersoner inte visste om att ansvaret låg på dem och inte på företaget, säger Ulla Rosenius.
I och med de nya reglerna får byggföretagen ett större ansvar- och ökade kostnader. Alla byggföretag måste nämligen utse en byggarbetsmiljösamordnare som också ska stå för planeringen av bygget. Från och med januari 2010 måste samordnarna dessutom vara utbildade. Enligt Arbetsmiljöverket finns ingen särskild utbildning än och det är inte klart exakt hur den ska se ut.
På byggfirman Byggconstruct Ullberg Karlsson i Uppsala är man positiv till ändringarna.
- Vi håller på att certifiera oss nu. Vi har fått ett större ansvar och det tycker jag är bra, säger Niclas Löfqvist som är platschef på företaget.
Att arbetet med att utse en byggarbetsmiljösamordnare kommer att innebära extra kostnader för företaget är inget som oroar honom.
- I slutändan kommer vi att tjäna på det, det är en säkerhet för våra gubbar, säger Niclas Löfqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!