Lätt nå vården i Uppsala län

Nu ligger telefontillgängligheten nästan i topp inom vården i Uppsala län. Landstingets senaste siffror visar att 97,6 procent av invånarna kommer fram till sin vårdcentral samma dag de ringer.

Ismail Kamil (FP)

Ismail Kamil (FP)

Foto: Arkiv

Uppsala2009-04-06 20:10
Telefontillgängligheten har förbättrats dramatiskt sedan den borgerliga alliansen tog över år 2006. Då kom bara 47 procent av innevånarna fram till sin vårdcentral per telefon. Under 2007 steg siffran till 70 procent, förra året var den 86 procent, och nu alltså 97,6 procent.
- Det visar att det går att genom politiska beslut kan göra tillgängligheten bättre. För första gången på flera år är jag nöjd med resultatet, säger landstingsrådet Ismail Kamil (FP).

Alliansen har infört flera åtgärder för att pressa vårdcentralerna att bättra sig. Bland annat krav på slopad lunchstängning och att de ska ta emot samtal under hela dagen.

När det gäller tillgången till specialistbesök är situationen mer oklar. Landstingets rapportsystem är fortfarande inte i funktion så ingen vet hur många patienter som väntat mer än 90 dagar på besök eller operation. Uppsala är det enda landsting i landet som inte klara rapporteringen.

Andra landsting noterar dock förbättringar av kösituationen. De som klarar att ta emot 80 procent av patienterna innan 90 dagar får del av regeringens kömiljard, pengar som ska gå till att förbättra vården. Den här månaden ska de första landstingen få del av pengarna, enligt arbetsgivarorganisationen SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.
FAKTA:
Så ser det ut på din vårdcentral


Enköpinga Husläkarcentrum, Eriksbergsd vårdcentral, Kungsgärdet, Luthagen, Samariterhemmet, Storvreta, Örsundsbro: 100 procents telefontillgänglighet.
Gimo, Nyby, Tierp:
99 procent
Fålhagen, Årsta, Österbybruk: 98
Flogsta: 97
Heby: 95
Gottsunda: 94
Knivsta: 93
Svartbäcken: 88

Källa: Landstinget i Uppsala län
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om