Lätt betala för mycket när man skannar själv

Självskanning i matbutikerna har blivit en succé och svarar i snitt för 25 procent av de stora butikernas försäljning. Men det gäller att se upp som kund. Åtta av tio nya skanningkunder betalar för mycket. Kontroller brukar vara ekonomiskt gynnsamma för konsumenten.

Antalet självskannande kunder ökar fort. Efter ett par år med den nya tekniken svarar den för i snitt 25 procent av butikernas försäljning.

Antalet självskannande kunder ökar fort. Efter ett par år med den nya tekniken svarar den för i snitt 25 procent av butikernas försäljning.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2005-02-20 00:00
Ännu finns självskanning endast i några av landets 50 största matbutiker. Men redan i år väntas ytterligare ett tiotal anläggningar installeras i stora butiker. Uppskattningsvis 1 miljon kunder är anslutna till systemet i Sverige.
Både Ica och KF har gjort undersökningar om skanning och har funnit att den vanligaste kunden är en kund som handlar mycket. Detta har lett till att skanningen svarar för i snitt 25 procent av försäljningen. I vissa butiker utgör skanningen 40 procent av det som säljs.

Konkurrensmedel
-Skanning är i första hand en service till kunderna. Men också ett konkurrensmedel eftersom lågprishandeln inte erbjuder det. Systemet kan också i viss mån spara personal och butiksyta, säger Mikael Tufvander, chef för butiks-IT inom Ica Sverige.
Inom KF, som var först på att införa självskanning finns servicen i 23 butiker.
-Det allra viktigaste är att säkra kvaliteten. Kunderna ska kunna lita på systemet, säger Magnus Frisk, presschef vid Coop.
Axfood som bland annat driver Willy-butikerna har tills vidare avstått från själv check-out på grund av de höga investeringskostnaderna.

Mycket nöjda
Undersökningar av kundernas acceptans av systemet visar att de som skannat en period är mycket nöjda. Kritiken har riktat sig mot att avstämningen i kassan kommit för ofta. En vanlig förklaring till att man avstår från att bli skanningkund är att det är för komplicerat med lösviktsvaror som frukt och grönt. En annan att man gärna står i kön, inte minst för att få en pratstund med kassapersonalen.
Svinn och stölder är inte större med självskanning än när man handlar på vanligt sätt. Snarare är det så att kunderna skannar in för mycket. Avstämningen är därför mycket ofta till kundens fördel.
-Vi har konstaterat att åtta av tio kunderna skannar in för mycket än för lite. Det rör sig inte om några våldsamma summor. Men när man inte är helt van vid systemet är det lätt att man trycker in en vara för mycket. Jag råder alltid kunder att kontrollera kassakvittot för att se att man inte betalat för mycket, säger Mikael Tufvander.

Jättepopulärt
På Ica Kvantum, i Gränby har man haft systemet i ett och halvt år. Varje vecka självskannar mellan 3500 och 4000 kunder.
-Det har blivit jättepopulärt. Vi har 13 000 som är anmälda till skanning, säger Thomas Gäreskog, butikschef.
Svinn har inte varit något stor problem. Har kunden en oskannad vara när han passerar kassan ringer butiken inte polisen utan försöker informera kunden ytterligare.
-De allra flesta är jättenoga. En del tycker att det är jobbigt med frukt och grönt som ska vägas och sedan skannas. Då får man ha förståelse för att det kan bli fel i början.

Mer prismedvetna
Den största fördelen många uttrycker är att man vet vad man handlar för och när man är klar går man direkt till kassan.
-I vår butik tycker vi det är acceptabelt med en-två personer i kö. Det ska bara stå en person framför mig.
Kontroller får man räkna med inte minst i början. Två till tre avstämningar på de tio första köpen är normalt. Stämmer skanningen med summan i kassan blir antalet kontroller färre.
-Det vanligaste felet är att man kanske köper flera paket av samma vara fast det är olika smak, som exempelvis yoghurt. Då måste man skanna in varje smak för sig. Annars stämmer det inte när det blir avstämning.
Undersökningarna har också visat att många män har blivit mera involverade i matinköpen.
-De säger att de fått en uppgift i butiken när de ser till att skanna in de varor som frun valt ut, säger Thomas Gäreskog.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om