Låst läge i flygkonflikten

Ett hundratal piloter på Lufttransport och Norrlandsflyg är indragna i en konflikt mellan facket och arbetsgivaren. Konflikten berör Akademiska sjukhuset vars operatör Lufttransport begärt dispens för att konflikten inte ska drabba intensivvården i luften.

Tvisteämne

Tvisteämne

Foto:

Uppsala2008-04-20 16:04
- Konflikten är samhällsfarlig eftersom den drabbar tredje person. Därför har vi åberopat undantag för skyddsarbete, säger Björn Svensson, verksamhetschef för den luftburna intensivvården vid Akademiska sjukhuset.
Lufttransport svarar för såväl intensivvårdshelikoptern som jetplanet vid Ärna som ingår i Akademiska sjukhusets luftburna intensivvård.

Svensk pilotförening kräver bland annat högre löner och har infört övertids- och utbildningsblockad.
Flygarbetsgivarna hävdar att konflikten är orimlig.
- Konflikten drabbar liv och hälsa i befolkningen, säger Per Helgesson, som förhandlar för Flygarbetsgivarna.
Arbetsgivarna ville undanta intensivvårdshelikoptrarna i landet från blockaden. Facket sa nej till dispens, men säger ändå ja till att piloterna lyfter om arbetsgivaren betalar 15 000 kronor varje gång som arbetsgivaren bryter mot blockaden.
- Det är tjuvpengar, tycker Per Helgesson. Jag har arbetat med förhandlingar i 20 år och aldrig varit med att man måste betala en avgift på det här viset.

Flygarbetsgivarna planerar därför att stämma Svensk pilotförening inför Arbetsdomstolen när konflikten är över.
Hittills har inga patienter varit i fara på grund av konflikten. På drygt tre veckor har arbetsgivarna tvingats betala omkring 250 000 kronor i avgifter till facket för att komma runt blockaden.
- Så kan vi inte fortsätta hur länge som helst, men läget är låst, säger Per Helgesson.
Det har inte varit möjligt att få en kommentar från Svensk pilotförening, men enligt föreningens hemsida strider man främst för högre löner. Gentemot kolleger i Sverige och övriga Norden skiljer det omkring 35 procent i lön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om