Läsarnas klick gav resultat

39 000 kronor gav UNT:s kampanj för Musikhjälpen. Summan beräknades efter antal unika besökare på UNT:s sajter.

UNT:s Johanna Odlander och Lotta Frithiof.

UNT:s Johanna Odlander och Lotta Frithiof.

Foto: Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2014-12-14 19:00

I samband med att Musikhjälpen anlände till Uppsala ville även UNT bidra till insamlingen för att stoppa spridningen av hiv. Tio öre för varje unik besökare på UNT:s sajter har skänkts under veckan.

– Vi ville göra någonting tillsammans med läsarna. Tanken med Musikhjälpen är ju att alla ska kunna vara med. Förhoppningsvis kan andra bli peppade att vi gör det här och själva bidra. Att det blir som ringar på vattnet, säger UNT:s Levaredaktör Lotta Frithiof.

Drygt 390 000 unika besökare klickade sig in på unt.se och övriga UNT-sajter under veckan. UNT har dock bestämt sig för att runda av rejält uppåt och skänka 50 000 kronor till Musikhjälpen.

– Vi är jätteglada för att vi kunde få ihop så mycket genom det här initiativet, säger nyhetschef Johanna Odlander.

De tycker båda att Musikhjälpen tagit upp ett viktigt ämne det här året och gjort stor nytta genom att informera och samla in pengar för att stoppa spridningen av hiv.

– Musikhjälpen är ju ett sådant fantastiskt initiativ. Det har funnits en sådan solidaritet under veckan. Det är så här vi människor är egentligen. Vi gillar inte att världen är orättvis, säger Lotta Frithiof.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!