Videon är inte längre tillgänglig
På tisdagskvällen, exakt 76 år efter det kända Bollhusmötet, hade teaterpjäsen med samma namn nypremiär i Svandammshallarna i Uppsala. Pjäsen, som skildrar antisemitismen i Sverige och Uppsala under andra världskriget, har fått stor uppmärksamhet och tisdagens pjäs lockade många.
Men samtidigt som den 90 minuter långa föreställningen inne i den gamla tennishallen pågick befann sig flera poliser utanför byggnaden, alla utrustade med automatvapen. Anledningen var polisens nya direktiv om att bevaka judiska institutioner och sammankomster efter helgens terrordåd i Köpenhamn.
Ola Larsmo, som har skrivit pjäsen Bollhusmötet, stod själv på scenen under tisdagens föreställning. Att teatern skulle bevakas av polis var något som de inblandade fick höra om sent in i processen.
– Det är bara att konstatera, om en med en iskyla i hjärtat, att antisemitismen har blivit så utbredd att polisen måste bevaka teaterföreställningar i dag, säger Ola Larsmo.
Fanns det en oro bland skådespelarna på tisdagskvällen?
– Nej, inte som jag märkte av. Det är viktigt att påpeka att den här extra bevakningen inte bara rör den här föreställningen. Det är tyvärr så här det ser ut i vår del av världen för tillfället.
Enligt Ola Larsmo skapade polisernas närvaro en ytterligare en dimension av teaterföreställningens allvar.
– Det blev lite obehagligt, men som sagt är det inte så kostigt. Författare och skribenter runt om i världen lever med hot och hat varje dag. Det är bara ovanligt att det händer just här.
Med tanke på pjäsens aktualitet, kommer den att sättas upp igen?
– Man ska aldrig säga aldrig. Men det är 25 talande roller i föreställningen och mycket jobb. Dessutom ska den gärna spelas i tennishallen där det ursprungliga mötet hölls.