Lars blev nedringd av arga Teliakunder

Det blev en annorlunda start på torsdagen för Lars S Björndahl. Ett fel hos Telia gjorde att arga kunder kopplades till hans privata mobil.

Telia ska nu utreda varför samtal till företagets kundtjänst kopplades till Lars S Björndahl i Uppsala.

Telia ska nu utreda varför samtal till företagets kundtjänst kopplades till Lars S Björndahl i Uppsala.

Foto: Montage/TT/UNT Arkiv

Uppsala2019-11-15 11:30

– De första som ringde skällde ända tills jag kunde förklara att jag bara var en privatperson. Men jag fick nästan inte en syl i vädret, säger Uppsalabon Lars S Björndahl.

Det var under torsdagen som något gick snett i Telias växel - istället för att hamna hos kundtjänst kopplades Teliakunder till Lars privata mobil. Plötsligt ringde den ena förgrymmade Teliakunden efter den andra till hans privata mobil. 

De nummer de ringt visade sig vara två kundtjänstnummer till Telia, men av någon anledning hamnade de hos Lars.

Efter några samtal insåg han att han skulle svara annorlunda.

– Hej, jag heter Lars och jag jobbar inte på Telia, svarade jag i stället.

Till sist försökte Lars S Björndahl, som sportintresserade känner igen från många år inom motorsporten i Uppland, själv ringa Telia på de nummer de andra misslyckats med att få kontakt. Och han kom inte till sig själv, utan fick svar direkt.

– Men de kunde inte förklara vad som skett, säger han.

Hos Telia är man medveten om vad som hänt, men menar att den här typen av felkopplingar inte är något som tillhör vanligheterna.
– Jag känner inte igen den här typen av ärenden, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Vad som ligger bakom felet är ännu inte klarlagt.
– Vi har direkt startat en utredning och vänder på varje sten för att ta reda på vad som hänt.

Enligt Irene Krohn är det i nuläget svårt att säga när utredningen kommer att vara klar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!