Nordiska Transportarbetarfederationen (NTF) slår larm om att många nordiska taxichaufförer tvingas arbeta långa och många arbetspass för att säkra en försörjning.
– Vi arbetar hela tiden för att våra chaufförer ska tjäna så bra som möjligt men det är nästan hopplöst med tanke på hur konkurrenssituationen ser ut. Löneutvecklingen har inte hängt med de senaste 20 åren och det är ett yrke med väldigt långa arbetsdagar, säger Håkan Eriksson, vd på Uppsala Taxi.
Uppsala Taxi är ett av Uppsalas största taxibolag och har funnits sedan 1926. På ett dygn åker cirka 2 700 människor med Uppsala Taxi och på ett år transporterar företagets 360 behöriga förare nära en miljon passagerare till olika platser i sina 147 bilar.
– Branschen är väldigt överetablerad, staten vräker ut lönebidrag och jag tycker att taxi är fel bransch eftersom lönekostnaderna är så stora, med bidrag snedvrids villkoren på marknaden. Vi har ett pågående säkerhetsarbete med kameror i bilarna och en beställningscentral som gör arbetssituationen säkrare för förarna, säger Håkan Eriksson.
Stress, oro och mycket tid borta från familj och vänner är vanligt för taxichaufförer som kan tvingas till långa arbetsveckor för att få ihop en tillräcklig lön enligt NTF. Statistik från NTF visar att detta även drabbar kunderna som i högre grad riskerar att bli inblandade i trafikolyckor om de åker med en trött chaufför.
– Situationen har pressats till sin spets och är inte hållbar längre. Chaufförer kan jobba upp till 13 timmar om dagen eller mer än sex dagar i veckan för att få in tillräckligt med pengar och det får negativa effekter för alla inblandade. Det säger sig självt att chaufförerna då inte är jätteutvilade på morgonen när de kör till exempel barn till skolan eller sjukresor, säger Ludwig Eriksson, ordförande för Svenska Transportarbetareförbundets avdelning 41 som har hand om transportarbetare i Uppland samt Norrtälje och Sigtuna kommun.
Nordiska Transportarbetarfederationen är ett samarbetsorgan för fackliga organisationer inom transportsektorn i bland annat Sverige, Danmark och Norge. Under 2017 genomförde de en undersökning, i samarbete med bland annat Svenska Transportarbetareförbundet, som visar att taxiförare i Norden i genomsnitt arbetar nästan 53 timmar per vecka, i Sverige är siffran över 56 timmar.
– Vi vill att staten ska reglera marknaden igen, det är en överetablerad marknad och det behövs att man kontrollerar hur många taxibilar som finns ute, var och när på dygnet. Det är inte bra att det finns tusen bilar i Stockholm på natten men ingen på landsbygden, säger Ludwig Eriksson.
Undersökningen visar att 60 procent av de nordiska taxichaufförerna någon gång varit utsatta för våld eller hot om våld i jobbet. Det kan bland annat röra sig om hotfull stämning, utebliven betalning och hot om fysiskt våld. 53,9 procent av våldshandlingarna skedde i samband med natt eller skiftgång.
Den rådande arbetsmiljön oroar NTF och de hoppas att fler åtgärder vidtas. De är glada över att en del bolag valt att sätta upp kameror i bilarna för att öka tryggheten.
– Det finns en mängd olika åtgärder och saker man kan göra. Vi jobbar för att alla våra yrkesgrupper ska få utbildning, man kan prata med sin arbetsgivare och jag rekommenderar alla chaufförer att gå med i facket för då kan vi hjälpa till och göra större skillnad, säger Ludwig Eriksson.