Larm skickades till privatperson

I somras började telefonen gå varm hemma hos Hilde Carlsson. Men i luren var det tyst. Eftersom hon jobbade som socialarbetare bland ungdomar i Uppsala började hon misstänka att det kunde vara någon klient som ville skrämma henne.

Uppsala2005-11-10 00:00
— Under två veckor som jag var på semester och hade telefonen vidarekopplad till mobilen så ringde det hela tiden, säger Hilde Carlsson.
Till slut gjorde hon en polisanmälan. Polisen föreslog att Telia skulle spåra samtalen. Då visade det sig att samtalen kom från hennes egen arbetsgivare, Uppsala kommun. Under de tio dagar som samtalen spårades fick hon minst 26 samtal per dygn.
"Trakasserierna" visade sig komma från olika pumpstationer för avlopp och dagvatten. När någon av stationerna larmade om något skickades dessa signaler till en dator på avdelningen för vatten och renhållning. Sedan ringde datorn upp socialarbetaren Hilde Carlsson.

Avdelningschef beklagar
— Avdelningen för vatten och renhållning har skyllt på allt ifrån strömavbrott till batteriproblem. Men ingen på avdelningen verkar ha reagerat på att de inte fått någ­ra larm under den här perioden. Hur de har fått mitt hemnummer vet jag inte, säger Hilde Carlsson.
Avdelningschefen på vatten och renhållning, Hans Andersson, beklagar det inträffade:
— Det som har hänt är tragiskt och vi beklagar att det dessutom skulle hända en socialarbetare.
Han säger att ytterligare en kvinna under samma period också fick larmnummer i samma omfattning. Både hon och Hilde Carlsson har hemtelefonnummer som påminner om datorns kontrollnummer för larm.
Hilde Carlsson har begärt skadestånd från kommunen samt ersättning för kostnaden att spåra telefonsamtalen.
— Vår jurist säger att kommunen inte betalar ut skadestånd för sådana här saker. Hon har fått ersättning för sina utlagda kostnader, säger Hans Andersson som också uppger att felet är åtgärdat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!