Lärare kritiska till omdömen på lågstadieelever
Skriftliga omdömen på elever i lågstadiet? Nej, tack! Det säger två mycket erfarna lärare vid Vattholmaskolan i Uppsala, med anledning av utbildningsministerns uttalande på onsdagen.
Berit Sjöberg tycker inte man ska sätta betyg på lågstadieelever.
Foto:
- Framför allt reagerar jag på formuleringen "betygslika omdömen". Då blir omdömet genast betraktat som ett betyg, säger lågstadieläraren Berit Sjöberg.
Hon sitter i Vattholmaskolans lärarrum och läser om utbildningsminister Jan Björklunds uttalande på onsdagen.
Skriftliga omdömen i grundskolan kan bli verklighet redan till hösten.
- Jag tycker inte om det. Det är oerhört svårt att sätta en siffra på ett papper och bedöma människor, säger lärarkollegan Lena Almlöf.
Lena Almlöf har varit lärare sedan 1973, Berit Sjöberg sedan 1965. Båda har varit med så pass länge att de minns betygssättningen av elever i årskurs tre. Berit Sjöberg hann sätta betyg på två årskurser innan det svenska betygssystemet ändrades.
Att sätta betyg på tredjeklassare var inget som hon gillade:
- Första gången gjorde jag det bara, men andra gången valde jag att skriva ett brev till varje elev för jag tycker att siffran säger så litet. Jag ville förklara vad den där tvåan stod för. Det blev ett dubbeljobb.
Berit Sjöberg tycker att tredjeklassare är för små för att få betyg.
Därför tycker hon inte heller om förslaget att ge skriftliga omdömen redan från årskurs ett.
- Barnet själv förstår inte det skriftliga omdömet. Det skulle i så fall rikta sig mer till föräldrarna men sådan information ger vi ju redan genom utvecklingssamtalen. Lågstadieelever gör faktiskt så gott de kan. De ska inte jämföra sig med varandra utan med sig själva.
Lena Almlöf håller med:
- De flesta gör sitt bästa och har så olika förutsättningar när de kommer hit, både socialt och förmågan att kunna ta in och lära sig saker.
Båda reagerar mot att det i förslaget står att skolan själv kommer att få bestämma hur omdömena ska utformas.
- Då är risken att vi fortfarande kommer att göra olika bedömningar på skolorna, säger Lena Almlöf.
I stället för betyg och skriftliga omdömen tycker de att man ska fortsätta med individanpassade mål. Dessa utgår ifrån varje elevs förmåga medan betyg innebär en tävling och jämförelse med andra i klassen, resonerar de.
- Jag tycker absolut att det ska finnas tydliga mål. Förslaget om att ha nationella prov i årskurs tre är bra. Vi behöver klart och tydligt visa för eleverna att de här målen har vi, säger Lena Almlöf.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!