Kommunens nya medarbetarenkät visar att personalen i förskolan, grundskolan och på gymnasiet upplever sin arbetssituation som mycket ansträngd. Dessutom har den försämrats sedan kommunens senaste medarbetarenkät för två år sedan.
Hans-Eric Lindahl som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund är inte förvånad.
– Det hänger ihop med det nya skolsystemet där det ställs betydligt större krav på dokumentation från lärarnas sida. Men det beror också på att det hela tiden sker nedskärningar.
På Tunabergsskolan är resultatet extra dystert, där ligger man under genomsnittet för kommunen. Rektor Hans Kvick konstaterar att lärarna har haft många förändringar att förhålla sig till med en ny läroplan och ett nytt betygssystem.
– Det är ett högt tempo att jobba i skolan och det är inte förvånande att man uppfattar det som en påfrestande arbetssituation.
Efter medarbetarenkäten för två år sedan kom man på Tunabergsskolan fram till att arbetsbelastningen var sned inom personalgruppen, något man har försökt att komma till rätta med.
– Men jag kan inte säg att vi har lyckats, inte fullt ut, säger Hans Kvick.
Lärarnas Riksförbund anser att politikerna i Uppsala nu måste avsätta pengar till mer skolpersonal för att minska arbetsbelastningen. Men eftersom det tvärtom diskuteras besparingar nästa år befarar man att arbetsbelastningen blir än högre.
– Då blir det ett hopplöst uppdrag när de här nya kraven på dokumentation samtidigt finns, säger Hans-Eric Lindahl.
Även Cecilia Hamenius (FP), kommunalråd och ytterst ansvarig för alla kommunala förskolor och skolor, är bekymrad över lärarnas arbetssituation. Men hon vill inte utlova några pengar.
– Jag förstår att mer pengar är fackets förslag till lösning. Men vi har tillsatt en arbetsgrupp bestående av fack och arbetsgivare som ska komma med förslag på åtgärder senast sista april. Först efter det kan jag uttala mig.
Samtidigt bekräftar hon att ytterligare neddragningar är att vänta.
– Det kommer att krävas åtgärder på grund av det vikande elevtalet, det vill jag inte sticka under stol med.