Lärare efterlyser tydliga regler
Hur får lärare stoppa bråk, utan att bli polisanmälda? Vad händer när lärarord står mot elevord? Reglerna är för oklara, slår lärarfacken larm, och kräver tydliga svar när skollagen nyformuleras.
Stefan Hamström och Lena Wallström är lärare på Almtunaskolan. De vill veta var gränsen går för att stoppa bråk utan att bli polisanmälda.
Foto: Björn Ullhagen
Så säger mellanstadieläraren Lena Wallström på sin lunchrast i ett personalrum på Almtunaskolan.
—Visst måste jag kunna ta tag i en elev. Men den dag föräldrarna upptäcker ett blåmärke på barnet, var vänder jag mig då för att få stöd? undrar då kollegan Stefan Hamström.
Han känner sig, precis som Lena Wallström, egentligen rätt trygg i sin lärarroll. De vet vad de tycker och förväntar sig av sig själva. Men så läser de i tidningen om polisanmälda lärare, och inser att det som anmäls är sådant de själva tycker är rätt.
Krav från fackförbund
Reglerna för vad lärare får göra är alldeles för oklara, menar också Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. När nu regeringen och stödpartierna Vänsterpartiet och Miljöpartiet diskuterar hur en ny skollag skulle kunna formuleras, kräver fackförbunden att just lärarnas befogenheter förtydligas.
Fackförbunden har undersökt situationen i skolorna och ger en beskrivning där mycket lektionstid går åt till att få lugn i klassen, där elever är rädda och lärare osäkra. För att kunna ändra på detta måste lärarna veta hur de får ingripa, menar förbunden.
Almtunaskolan har barn i låg— och mellanstadiet, och ligger i ett lugnt område. Problemen är nog färre här än på andra håll i landet, och i Uppsala, tror Lena Wallström. Men Stefan Hamström funderar över hur han skulle agera om Almtunaskolan fick besök av våldsamma gäng, som Hjulstaskolan i Stockholm fick i förra veckan.
—Som lärare måste man kunna gå in och protestera medan man väntar på ordningsmakten. Men vad kan man räkna med för följder då?
Lättare att förklara
Både han och Lena Wallström menar att tydligare regler skulle göra det lättare att förklara för eleverna vad lärare faktiskt får göra. I dag kan de känna sig oroliga för situationer där elever och lärares ord står mot varandra. Då är det skönt att ha kolleger som vittnen.
Lärarfacken vill också ge utrymme för lärarnas egna professionella bedömningar i lagtexterna. Och frågan om formuleringar är inte helt lätt, menar Lena Wallström.
—Att skriva att lärare har rätt att ta hand om en mobiltelefon som stör undervisningen går väl an, men hur ska man reglera hur hårt man får ta i en elev?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!