Priserna på diesel och bensin har ökat kraftigt på kort tid vilket påverkar många branscher. Inom lantbruket har det även blivit dyrare med gödsel.
– Det är flera stora kostnadsposter i lantbrukarnas företag som stiger nu. Utvecklingen på intäktsidan följer inte alls med på kort sikt, det ger ju givetvis en väldigt ansträngd likviditet, säger Palle Borgström, förbundsordförande vid Lantbrukarnas riksorganisation, LRF.
På Stabby gård i Uppsala driver Erik och Lars Gauffin ett ekologiskt lantbruk. Erik berättar att de flesta lantbrukare strävar efter att minska sin bränsleförbrukning.
– Generellt har lantbrukarkåren ett stort miljöfokus. Vi märker kanske av klimatförändringar fortare än andra, vi ser inte bara positivt på att det blir härlig sommar med 30 grader och sen när det väl regnar blir det översvämningar som påverkar skördarna.
Inom lantbruket finns det få alternativ till det diesel som i dag används för att driva maskinerna.
– Det finns inga eltraktorer och det finns någon enstaka tillverkare som på försöksstadiet har biogastraktorer. Det finns ingen enkel, snabb lösning, säger Borgström.
Både Gauffin och Borgström menar att svenska lantbrukares konkurrenskraft skadas när bränsleskatten är högre i Sverige jämfört med andra länder.
– I slutändan konkurrerar vi på samma livsmedelsmarknad med importerade produkter som är producerade till en helt annan kostnad. När man drabbas av snabbt stigande kostnader finns det ingen möjlighet att hantera det utan jag tror att en del kommer att lägga ner, ge upp, säger Borgström.
Nu hoppas han på politiska insatser för att underlätta för jordbruket.
– De politiska styrmedlen plussas på de extremt höga världsmarknadspriserna, det är därför vi ser de här dramatiskt höjda priserna. Politikerna måste se till att man har en justeringsmöjlighet, att man sänker skatten eller höjer återbetalningen som jord- och skogsbruket kan ta del av under tiden som vi har de här höga priserna.
Justeringsmöjligheterna ser Borgström som en tillfällig lösning, på lång sikt gäller det att ställa om till fossilfria bränslen. Men även där krävs politiska beslut för att bygga ut produktionen i Sverige.
På Stabby gård kommer Gauffin fortsätta arbeta för att minska bränsleförbrukningen.
– Det måste vi göra, inte bara på grund av kostnaden. Alla måste vi tänka på vad vi gör för klimatet.